Yılbaşı patlaması

14.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

Yılbaşıyla e-alışverişe rağbet arttı


Yılbaşı ve Noel’in birleşmesiyle hızlanan dünya online alışveriş sektörü yılsonunda gelen bu satışlarla patlamaya hazırlanıyor. E-ticaretin önde gelen dev sanal şirketlerinin yılbaşı beklentisi 12,5 milyar dolarlık ciro rakamı. Yıllık toplam e-ticaret satış miktarının 37,5 milyar dolar olduğu belirtilirken yılın son iki ayındaki rakam toplam hacmin yaklaşık 1/3ü büyüklüğünde.

Her ne kadar araştırma şirketleri e-ticaretin % 80 başarısız olduğunu ortaya koysa da bu rakamlar geçen sene ve 1998 ile karşılaştırıldığında önemli sonuçlar elde ediliyor. 1999 da bu rakam 7.3 milyar dolar, 1998’de ise sadece 3.3 milyar dolardı. Bu sene yılbaşı alışverişlerinde 1999’a göre % 50lik bir artış sözkonusu.

27 Kasım-3 Aralık tarihlerinde gerçekleştirilen internetten aışveriş satış rakamının 1,3 milyar dolar olduğu göz önüne alınırsa bu rakam hayal olmaktan uzak görünüyor. 1999’da ise aynı 6 günlük dönemdeki satışlar sadece 898 milyon dolar.

En çok satılan ürünler...

Online alışverişte en çok satılanlar listesinde 182 milyon dolarlık satışla giyim ürünleri birinci sırada, oyuncaklar ise 133 milyar dolarla ikinci sırada ve hemen arkasında 122 milyon dolarla elektronik eşyalar yer alıyor. Bu rakamlarda oyuncakların ikinci sırada yer almasının en önemli nedeni yine yaklaşan yılbaşı olarak gösterilirken elektronik eşyalar e-ticarette her zaman gözde.

En e-tüketen kadınlar...

Araştırmanın ilginç bir sonucu da e-ticareti en çok kullananın kadınlar olması. Yılbaşında kadınlar e-alışverişte ortalama 307 dolar harcarken bu rakam erkekler için 226 dolar. Genel olarak yılbaşında online alışveriş tüketicisinin ortalama harcaması 280 dolar ve bu rakam 1999’a oranla % 30 artmış durumda.

Yılbaşı alışverişlerine bu sene 5.8 milyon yeni e-tüketicinin katılması hesaplanırken geçen sene yılbaşı alışverişlerini sanal ortamdan gerçekleştirenlerin %97’sinin tercihi yine online alışveriş.

Türkiye’de durum biraz farklı...

İnternet üzerinden alışverişini yapanlarda bu bir çeşit bağımlılığa dönüşürken Türkiye’de ise olay biraz farklı. Türkiye’de internet kullanıcılarının sadece %3.4’lük kesimi alışverişlerini internet üzerinden yaparken % 42.5’lik bölümünün e-alışverişten habersiz olması durumu ilginç bir hale sokuyor. % 36.4’lük kesim e-alışveriş yapmadığını belirtirken e-ticaret şirketlerine umut veren ise %17.7’lik potansiyel e-tüketiciler.

Her geçen gün internet hastalığının daha da salgınlaştığı ülkemizde e-ticaretten habersiz kesimin de mutlaka b,r yerde bu olaydan haberdar olup bu kolaylığı kullanacakları düşünülüyor. Ancak şirketler için esas amaç online alışverişe güvenmeyen ve bu yüzden yapmak istemeyen % 36.4’lük kesimi sektöre kazandırmak.

Bu kesimin e-ticareti tercih etmemelerinin sebepleri ise alışveriş yaparken girilen kişisel bilgilerin ve kredi kartı bilgilerinin güvenilirliğine duyulan inançsızlık ve istenilen ürünlerin bulunamaması.

Yine de sektör umutlu...

İnternete güvenin %20 dolaylarında oluğu Türkiye’de, bankalar ve internet şirketleri son teknolojileri uygulamaya başlayarak hızla bu korkuları giderme çabasında. Her geçen gün online alışveriş sitelerinde rekabetten doğan ürün çeşitliliğini geliştirme çabaları da, kısa zamanda istenilen ürünü bulamama nedenini de ortadan çıkartacak gibi gözüküyor. İnternet ticaretini yatırım olarak gören şirketler bu sektöre yaptıkları büyük yatırımlardan mutlaka gelecekte güçlü geri dönüşler alacağı inancında. (Tradecnet)
 

Hisse Başarıyla eklendi