Yazılımda Beta Furyası

23.10.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Bir zamanlar firmaların sır olarak sakladıkları beta versiyonlar artık firmalar tarafından tanıtım aracı olarak kullanılıyor.


İnternette beta versiyon dağıtan siteler bile var. Microsoft, İnternet Explorer`ın Beta versiyonunu internet üzerinden bedava dağıtıyor. Netscape 6.0`ın `üçüncü ve son beta versiyonu`nu bilgisayar dergilerinin hepsinde bulabilirsiniz. Apple, Mac Os X`in iki beta versiyonunu birden çıkardı, QuickTime ses ve video yazılımlarını istediğiniz arkadaşınıza e-mail yoluyla gönderebilirsiniz... Birkaç yıl önce beta versiyonları firmaların özel projeleriydi ve belli bir ücret karşılığı tutulmuş uzmanlar tarafından denenmek için yapılırdı. Beta versiyonlar, yazılım firmalarının büyük paralar harcayıp hazırladıkları ticari yazılımların piyasaya kusursuz halde çıkması amacıyla test için geliştirdiği bir yöntemdi.


Ama bu gelenek tamamen bozuldu. Firmalar yazılımlarını internet veya sektör dergileri yoluyla geniş kitlelerin denemesine açtı ve bir anda ortalık beta versiyonlarla doldu. Öyle ki bilgisayar kullanıcıları `alfa` yani ticari versiyonları aramaz oldu. İnternette beta versiyonların bedavaya dağıtıldığı siteler kuruldu. BetaNews.com ve BetaBase.com bunlardan sadece ikisi. BetaBase.com`un patronu Phil Smith, artık beta versiyonları küçük firmaların ürünlerini tanıtma yolu olarak görmesinden yakınıyor ve Birileri programlarını kullanırsa satın almak isteyebileceklerini sanıyorlar diyor.


Ancak firmalar son kullanıcılardan beta versiyonlardan aldıkları eleştiriden oldukça memnun. Apple MacOs X`un sorumlu pazarlama yönetmeni Ken Bereskin, yeni yazılımın beta versiyonunun geniş kitlelere sunulmasıyla müthiş bir feedback aldıkları ve gelen fikirlerin kendilerine yol gösterdiğini söylüyor. Apple yöneticileri gelen eleştiriler doğrultusunda, Os X`in gözalıcı renklerinin tonunu hafifletmiş, tasarımında oynamalara gitmiş. Apple, beta versiyonundan para kazanan nadir yazılım firmalarından biri. Os X`in beta versiyonu 30 dolardan satılıyor.


Beta versiyonlarının bir amacı da firmaların yeniliklere açık imajının korunması. Beta savaşlarını başlatan Netscape ve Microsoft, hızlı değişime gittiğini ispatlamak için durmaksızın beta üretip kullanıcıların huzuruna çıkıyor. Balık baştan kokunca diğer firmalar da beta versiyonlarını `kamuya açma` ihtiyacı duydu. Ancak sektör uzmanları bu trendin kullanıcılarda yazılımlara karşı güvensizliğe yol açtığı uyarısında bulunuyor. Bilgisayar kullanıcıları ya ticari yazılımı satın alma tembelliğine tutuluyor ya da bilgisayarlarını yeni yazılımlardan uzak tutuyor.
(YENİ BİNYIL)
 

Hisse Başarıyla eklendi