Türk tipi araç çok tuttu

08.10.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Türkiye `çok amaçlı araç` pazarı üç yılda yüzde 280 büyüdü. Sadece Türkiye`de üretilen Fiat Doblo`yla bu trendin daha hızlanması bekleniyor. Hafif ticari araç pazarının minivan sınıfını oluşturan 1 B segmenti Türkiye`de çok çabuk kabul gördü. Renault Kangoo, Peugeot Partner ve Citroen Berlingo`yla hafif ticari araç kavramı `çok amaçlı araç` olarak şekil değiştirmeye başladı.

Şimdi Fiat lisansıyla Tofaş`ın Bursa`daki fabrikasında üretilen Doblo`nun bu trendi daha da hızlandırması bekleniyor. Avrupa ticari araç pazarına 1996 yılında giren 1 B segmenti, kısa sürede pazarın yapısını çarpıcı bir biçimde değiştirdi. 1996-99 döneminde toplam ticari araç pazarı yüzde 30 civarında büyürken, 1 B segmentindeki büyüme yüzde 57`ye ulaştı.

Türkiye`deki gelişim ise çok daha çarpıcı. İniş çıkışlara rağmen, 1996-99 dönemi bir bütün olarak ele alındığında, hafif ticari araç pazarındaki yüzde 35`lik büyümeye karşılık, 1 B segmentinin yüzde 280 gibi büyük bir sıçrama yaptığı görülüyor. Bu başarının daha çok Kangoo, Berlingo ve Partner gibi `çok amaçlı araç`lardan kaynaklanması ise dikkat çekici. Çok amaçlı araçlar, 1996 yılında 1 B segmentinde sadece yüzde 9.2 pay alırken, 1999 yılında yüzde 61.7 gibi inanılmaz bir paya ulaştı. 2000 yılı ilk 8 ayı verileri ise çok daha çarpıcı; çok amaçlı araçlar minivan segmentinde yüzde 88`lik paya ulaştı.


DOBLO`DA İLK HEDEF YÜZDE 20;

Tofaş, Doblo ile 1 B segmentinde ilk etapta yüzde 20 pazar payına ulaşmayı hedefliyor. İlk kez Paris Otomobil Fuarı`nda görücüye çıkan Doblo, iki yıllık bir tasarım çalışmasının ürünü. Kağıt üzerinde tasarlandıktan sonra 8 ay gibi kısa bir sürede seri üretimine başlanabilir hale gelen Doblo`nun yurtdışına ilk sevkiyatları başladı. Halen Tofaş`ta her gün 100 tane Doblo üretiliyor ve bu araçlar Avrupa başta olmak üzere dünyanın çeşitli ülkelerine gönderiliyor. 2000 sonuna kadar 13 bin Doblo satışı hedefleniyor. 2001 yılında ise üretim kapasitesi artırılarak yaklaşık 100 bin Doblo üretilmesi planlanıyor. Üretimin yaklaşık yüzde 10`u Türkiye`de pazarlanacak. Doblo`nun yurtiçi satış hedefi ise hem ticari hem de binek versiyonda 8-10 bin adedi yakalamak.


8 YILDA 5 MİLYAR DOLARLIK İHRACAT;

Doblo`nun ticari versiyonu kasım ayında Türkiye ve dünyada aynı anda lansmanı yapıldıktan sonra satışa sunulacak. Binek versiyon ise 2001 başından itibaren piyasada olacak.Tofaş, Doblo`nun geliştirilmesi için 250 milyon dolar civarında yatırım harcaması yaptı. Doblo`nun üretim lisansı Fiat`a ait ve tasarımı da İtalya`da gerçekleştirildi. Ancak tasarım aşamasında 300 civarında Türk mühendis de görev aldı. Tofaş, Doblo ile birlikte 750 milyon dolarlık ihracat gelirine ulaşmayı hedefliyor. 2005 yılından sonra ise yıllık ihracatta 1 milyar doların aşılması hedefleniyor. 8 yıl sürmesi beklenen üretim ömrü boyunca Doblo`dan 5 milyar dolarlık ihracat geliri elde edilmesi planlanıyor.


AGRESİF GÖRÜNÜM, GENİŞ HACİM;

Doblo`nun 3, 4 ve 5 kapılı üç versiyonu bulunuyor. SX ve ELX olmak üzere iki aksesuar paketiyle satışa sunulacak olan Doblo`nun, ilk etapta 65 beygir gücündeki 1.3 benzinli ve 63 beygir gücünde 1.9 dizel motorlu versiyonları piyasaya çıkacak. Ardından 103 beygir gücündeki 1.6 16 V ve 100 beygir gücünde 1.9 dizel motora sahip Doblo`lar satışa sunulacak.

Doblo, özellikle agresif ön görünümü ve 750 litreye ulaşan (arka koltuklar yatırıldığında 3 bin litreye ulaşıyor) yük kapasitesiyle iddialı... Peki Doblo`nun fiyatı ne olacak? Tofaş Murahhas Azası Ferruccio Raspino, henüz fiyat belirlenmediğini, ancak halen piyasada olan Renault Kangoo, Peugeot Partner ve Citroen Berlingo ile hemen hemen aynı seviyelerde olacağını dile getiriyor. İlgilenenler için hemen belirtelim, halen piyasada Renault Kangoo`ların fiyatları 7.5 ile 9.6 milyar lira arasında değişiyor.(PARA)
 

Hisse Başarıyla eklendi