Turk Hava Yollari A.o.`nin 07.10.1997 Tarihli Yazisi Asagiya Cikarilmistir.

07.10.1997 - 00:00 | Son Güncelleme :


"Konu:Sermaye Piyasasi Kurulu`nun Seri:VIII, No.20 sayili tebligi uyarinca yapilan aciklamadir. ORtakligimizin son yillardaki buyume trendi bu yil da devam etmis, filo koltuk kapasitesinde artiso lmamasina ragmen, yuksek doluluk oranlari ve ucak utilizasyonlari artisi neticesinde gerceklestirilen yolcu-km yukselisini surdurmustu. THY kisitli filosuna ragmen toplam Turkiye havayolu pazarinda %19 oranindaki yerini ancak bu sekilde koruyabilmistir. Mevcut filomuzla ozellikle orta kapasite ucaklara ihtiyac duyulan orta menzil hatlarimizdaki (ic hatlar, Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadogu) sikisikligin karsilanmasi mumkun olmadigindan ve filomuzda kiralik olarak bulunan orta kapasite orta menzilli ucaklar olan B737-400/500 ve RJ-100 ucaklarinin onumuzdeki 5 yillik donemde iaede edilecek olmalari nedeni ile 1998-2002 yillari orta kapasiteli orta menzil ucak ihtiyacinin karsilanmasina oncelik verilmistir. Elde etmis oldugumuz buyume oranlari, IATA ve AEA havayollarinin ongordugu havayolu trafigi buyume hizlari dikkate alinarak 1998-2002 yillari trfaik artis oranlari belirlenmis, hat yapimiza dahil edilmesi ongorulen ilave noktalarin getirecegi trafik artislari da katilarak yolcu tahminleri yapilmis, 5 yillik tarifeler olusturulmus ve yillik bazda 5 yillik donem icin ucak ihtiyaci belirlenmistir.
THY Ucak Ihtiyaci 1998 1999 2000 2001 2002 Toplam
Kesin Siparis 8 7 7 2 2 26
Opsiyon --- --- 7 8 8 23
Iaede edilecek ucaklarin yerine almak uzere 26 adet ucagin kesin siparis edilmesi, buyumeyi karsilamak uzere ise 23 adet ucagin opsiyon olarak siparis edilmesi ozellestirme kapsamindaki Ortakligimizi uzun vadeli borc yukumlulugu altina sokmamak ve ileride olabilecek pazar sartlarindaki ani degisimlere esneklik saglanmasi acilarindan uygun bulunmustur. Gerekli oldugu takdirde B737-400 ucaklarinin kira sureleri uzatilabilecegi gibi opsiyon ucaklarin kesin siparise donusturulmemesi de mumkun olabilecektir. Boylece 2002 yilinda filomuzdaki ucak sayisi minimum 63 ile maksimim 115 arasinda degisebilecektir. Yolcu talebimize ve hat yapimiza uygun yeni teknoloji ucak tipleri olan THY standartlari ile 178 koltuk kapasiteli A321-200 ve 155 koltuk kapasiteli B737-800 ucaklari icin Airbus ve Boeing firmalarindan teklif istenmis ve 22 Eylul 1997 tarihinde bu teklifler alinmistir. Bu tarihten itibaren firmalarla araliksiz surdurulen gorusmeler ve pazarliklar 6 Ekim 1997 tarihinde nihai sonuca ulasmistir. Mart 1997 tarihinde Boeing firmasi ile imzalanmis olan iyi niyet mektubundaki fiyatla mukayese edildiginde 49 ucak icin 1995 yili fiyatlari ile 74.058 mil USD ilave indirim, Airbus firmasindan ise ayni donemde verdikleri teklife gore 1997 yili fiyatlari ile 246 mil USD ilave indirim saglanmistir. Her iki firmanin teklif etmis oldugu ucak teslim tarihleri ucaklari talep etmis oldumuz tarihler ile mukayese edilmis Boeing firmasinin teklif ettigi ucak teslim programinin Ortakligimiz ihtiyacina daha uygun oldugu tesbit edilmistir. Ozellikle filomuzun cok yetersiz oldugu 1998 ve 1999 yillarinda iki teklif arasinda bariz farklilik gorulmus, Boeing firmasi teklifi, tum donem boyunca Ortakligimiz ihtiyacini karsilarken, Airbus firmasi 1998 yilinda baska bir firmadan temin edecegi iki adet kiralik ucak, 1999 yili sonuna kadar ise ihtiyacimiz olan 15 adet ucaga karsi 8 ucak teklif etmistir. Ancak donem sonu olan 2002 yilinda Airbus firmasi talep etmis oldugumuz ucak sayisina ulasmistir. Iki firmanin getirdikleri en son tekliflerdeki ucak teslim tarihleri, fiyatlari ve verdikleri indirimleri ile saglayacaklari kolayliklar ve ucus maliyetleri, teknik ve performans degerlendirmeleri dikkate alinarak 5 ve 10 yillik donem icin operasyonun gelir ve gideri tespit edilmis, finansal analizlar yapilarak tum sistem icin mukayeseli kar/zarar durumu bulunmustur. Bu analizler sonucunda THY`ni B737-800 ucaklari ile 10 yil boyunca karliliginin bugune indirgenmis degerinin A321-200 ucaklarina nazaran 252 mil USD fazla olacagi hesaplanmistir. Bakim ve isletme kolayligi acisindan yapilan degerlendirmelerde halen filomuzda ucmakta olan B737-400/500 tipinden B737-800 tipine gecilmesi durumunda halen kazanilmis olan ortalama 4.5 yillik teknik personel ve pilotaj tercumesi ve bilgi birikimi de daha once vermis olduklari off-set tekliflerini teyit etmislerdi. Airbus firmasi off-set programinda bazi degisiklikler ile bir onceki programina aynen uyacagini, Boeing firmasi ise bir onceki off-set programindaki ucak basina miktari aynen muhafaza edecegini belirtmislerdir. Daha once iki firmanin yapmis olduklari teklif TAI tarafindan degerlendirilmis olup, Airbus paketinde onerilen islerde belirsizlik ve siparis garantisinin verilmemis oldugu tespit edilmistir. Boeing`in 384 mil USD`lik off-set teklifi siparis ve devamlilik garantisi icerdiginden daha avantajli bulunmustur. TAI bu off-set programiyla birlikte orta ve uzun vadede Boeing`e parca imal eden firmalar arasina girme imkanina kavusacaktir. Yapilan tum bu degerlendirmeler neticesinde B737-800 ucaginin satin alinmasi uygun bulunmustur." (IMKB BULTEN)
 

Hisse Başarıyla eklendi