Telekom Yasası Anayasa`ya uygun

07.05.2002 - 16:30 | Son Güncelleme :


Anayasa Mahkemesi, Türk Telekom`un özelleştirilmesinin altyapısını hazırlayan yasanın bazı hükümlerinin iptali ve yürürlüğün durdurulması istemini oybirliğiyle reddetti.

Anayasa Mahkemesi Başkanvekili Haşim Kılıç, heyetin öğleden sonraki toplantısında, kapatılan FP`nin kamuoyunda Telekom Yasası olarak bilinen 4502 Sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu, Ulaştırma Bakanlığı`nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, Telsiz Kanunu ve Posta Telgraf ve Telefon İdaresi`nin Biriktirme ve Yardım Sandığı Hakkında Kanun ile Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararname`nin eki cetvellerinde değişiklik yapılmasına dair kanunun bazı maddelerinin iptali ve yürürlüğünün durdurulması istemini sonuçlandırdığını bildirdi.

Kılıç, yasanın 2. maddesini b, d ve e bendleri ile 3. maddesinin cbendinin 1. cümlesi ve 6. maddesinin 1, 3, 4, 5 ve 6. fıkralarının iptal ve yürürlüğünün durdurulması istemini oybirliğiyle reddettiklerini belirtti.

Yasanın iptali istenen 2. maddesinin (b) bendi, ``Türk Telekom`un telekomünikasyon hizmetlerini yürütme ve telekomünikasyon altyapısını işletme ile ilgili hak, yetki ve yükümlülüklerini düzenleyen görev sözleşmesi ve/veya görev sözleşmelerinin, düşüncesi alınmak üzere Danıştay`a gönderilip, Anayasa`da belirtilen süre kadar beklendikten sonra akdedilmesini`` düzenliyor.

Bu sözleşmelerin sürelerinin bitiminde, benzer konudaki imtiyaz sözleşmeleri ile aynı koşullarda yenilenebileceğini, Türk Telekom`un; ana telekomünikasyon şebekesi üzerinde sahip olduğu mülkiyet hakkının, görev sözleşmesi süresinin bitiminden sonra da devam edeceğini hükme bağlayan bent, ayrıca Türk Telekom`un, hangi telekomünikasyon hizmetlerini, kuracağı ya da iştirak edeceği şirketler eliyle ve hangi şartlarda yürüteceğinin görev sözleşmelerinde düzenlenmesini içeriyor.

TEKEL HİZMETLERİNİN REKABETE AÇILMASI

Söz konusu 2. maddenin, ``Türk Telekom`un tekel olarak üstlendiği asgari hizmet niteliğindeki altyapı ve hizmetlerin, bu tekel süresinin bitiminde (31 Aralık 2003), rekabete açılacağını`` hüküm altına alan (d) bendinin de iptali isteniyordu.

Kapatılan FP`nin başvurusunda, ``keyfi uygulamalara yol açabilecek birtakım belirsiz kavramlar`` içerdiği gerekçesiyle aynı maddenin (e) bendinin de iptali talep ediliyordu. İptali istenen düzenleme, ``Türk Telekom`un Ulaştırma Bakanlığı ile imzalayacağı görev sözleşmesinde ve diğer sermaye şirketlerinin Bakanlık ile imzalayacakları imtiyaz sözleşmelerinde ve gerekli görülen hallerde Bakanlıkça verilen ruhsatlarda ve genel izinlerde dikkat edilmesi gereken hususları`` da içeriyor.

ULAŞTIRMA BAKANLIĞI YETKİLİ

Söz konusu yasanın iptali istenen 3. maddesinin (c) bendinin birinci tümcesi de ``frekans, uydu pozisyonu ve numaralandırma gibi kıt kaynakların tahsisini ihtiva eden, her bir işletmeciye belirli, özel hak ve yükümlülüklerin verilmesini gerektiren veya sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülecek olan telekomünikasyon hizmetleri veya altyapısının, ancak Ulaştırma Bakanlığı ile akdedilecek bir imtiyaz sözleşmesi ile yürütüleceğini`` hükme bağlıyor.

İptal başvurusunda, ``frekans, uydu pozisyonu ve numaralandırma`` gibi kaynakların kıt kaynaklar olduğunu belirtilerek, bu kaynaklar için kanunun, hiçbir ihale ve bedel şartı getirmediğini, Bakanlığın, bu kıt kaynakları, istediği sermaye kuruluşuna ihalesiz ve bedelsiz olarak verebileceği`` ifade ediliyordu.

Yasa`nın, şebekeler ve sistemler arasındaki ``ara bağlantı`` ve ``roaming`` ilke ve kurallarını düzenleyen 6. maddesinin ilk 6 fıkrasının da iptali isteniyordu.

 

Hisse Başarıyla eklendi