KOÇ.NET: Ektiğini biçmeye başladı

24.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Son günlerde ABD ve Avrua borsalarında “.com” şirketlerinin yaşadığı büyük piyasa değeri kayıpları, tüm dünyada bilişim sektörünü silkeleyip kendine getirdi...


Son kullanıcıya yönelik birçok içerik ve ticaret “.com” şirketi, zararda olmalarına rağmen milyarlarca dolarlık piyasa değerine sahiptiler. Ancak “.com’a hücum” dönemi bitmiş gibi görünüyor. Yani “eski ekonom” şirketleri kendi işleri üzerine bilgi ve iletişim teknolojileri katmanını ekleyerek birer “yeni ekonomi” şirketi haline gelmeye başladıkça “eski” ve “yeni” kuralları hakim olmaya başladı. Bunların başında ise karlılık geliyor tabii. Hem “eski” ekonomi şirketlerinin “yeni” ekonomiye evriminin hızlanması hem da karlılık kıstası, bilişim dünyasının gözlerini “.com”lardan uygulama servis sağlayıcılığı (USS), elektronik pazaryerleri, elektronik satınalma gibi kurumsal hizmet ve çözüm şirketlerine çevirdi. Türkiye’de ise her ne kadar ABD’deki gibi olmasa da son bir yıldır “.com’a hücum” yaşanıyor.

İçerik ve e-ticaret “.com” şirketleri, yaptıkları büyük bütçeli reklam ve pazarlama kampanyalarıyla sektörde liderlik savayşı veriyorlar. Bu savaşın galiplerinin 2001 sonunda ortaya çıkması bekleniyor. Diğer yandan dünyadaki yeni eğilimler doğrultusunda kurumsal pazara yönelik uygulama servis sağlayıcılığı, elektronik pazaryeri gibi hizmet ve girişimleri olan internet şirketleri daha öne çıkacak gibi görünüyor. Koç.net Genel Müdürü Bülent Yıldırım, “Şirket olarak, kuruluşumuzdan bu yana stratejimiz, bir kurumsal servis sağlayıcı olmaktı. Dünyadaki son gelişmeler haklı olduğumuz gösterdi” diyerek, dört yıl öncesinden bugünleri görebildiklerini vurguluyor.


Yeni ekonomiye...

Koç.net bu yılın başına kadar Koç-Sistem bünyesinde yer alıyordu. Bu tarihlerde başlayan yeni şirketin kuruluş çalışmaları, Fornet şirketinin satın alınıp bünyeye katılmasıyla birlikte, ağustos ayında resmi olarak faaliyetlerine başladı. Yıldırım, Koç.net olarak çok hızlı büyüdüklerini vurguluyarak, “Koçsistem’le iş yapış tarzımız ve stratejilerimiz farklı olduğu için ayrıldık” diyor. Koç.net faaliyetine başladığı 1996 yılından bu yana kendini kurumsal servis sağlayıcı olarak konumluyor. Koç Topluluğu içinde olması, kısa sürede kurumsal hizmetler konusunda ciddi bir birikim edinmesini sağlıyor. Örneğin şirket, grup için tamamıyla kendisinin tasarladığı bir finans ağı kuruyor. Grup dışınad birçok şirkete teknolojik altyapı ve hizmet sunuyor. Son günlerde özellikle B2B, B2C, e-pazaryeri, e-satınalma gibi kavramların herkesin dilinde olduğunu belirten Yıldırım,


“Herkes bunları konuşuyor. Biz bu işe dört yıl önce başladık. Demirdöküm’ün tedarik zinciri otomasyonunu yaptık. Diğer Koç Topluluğu şirketlerine yönelik birçok proje gerçekleştirdik. O zamanlar bu kavramlar daha yoktu. Üç yıl önce Migrosonline’ı yaptık, sonra bunu Kangurum.com’a çevirdik. Bunların hepsini kendi teknolojimizle ve bilgi birikimimizle yaptık. Bunlar hep bu alanda ilklerdi” diyor. Yani şirket uzun süreden beri kurumsal hizmetler veriyor. Yıldırım, Koç.net’in stratejisinin şirketleri “yeni ekonomi”ye taşıyacak hizmetler olduğunu belirtiyor. Yani onları teknolojiye adapte ediyor geleneksel iş süreçlerini teknolojiyle birleştirerek yeni iş süreçleri yaratıyor. Bu çerçevede şirket, internet dünyasındaki yeni eğilimlerle birlikte, alanında kendini oldukça avantajlı görüyor. Bu konuda ciddi girişimlerde de bulunuyor.


E-PAZAR YERLERİ:

Koç.net bu çerçevede, dünyada ve Türkiye’de ilk olan bir girişime imza attı. Tüm dünyada hızla yaygınlaşan, belirli bir sektördeki alıcı ve satıcıları bir araya getiren elektronik pazaryeri sitesi uygulamalarından birini gerçekleştirdi. Kotonline.com adındaki site, pamuk üreticilerini ve alıcılarını internet üzerinden bir araya getiriyor. Pamuk konusunda dünyadaki ilk e-pazaryeri olan site, Çalık Yatırım Bankası ve Koç.net tarafından kurulan Agromarket şirketinin bir girişimi. Agromarmet, genel olarak birçok tarımsal ürün e-pazaryerini içinde bulunduracak bir şirket olacak. Burada yer alan ilk dikez e-pazaryeri de Kotonline.com oldu. Bunu ayçiçeği, buğday, tütün, üzüm gibi birçok tarımsal e-pazaryeri izleyecek. Yıldırım bu girişimi, kurumların yeni ekonomiye taşınmasında bir adım olarak gördüklerini belirterek, “dört beş yıllık stratejimiz doğrultusunda Kotonline.com doğru yere oturuyor. Biz yeni ekonomiyi “.com” şirketleri kurup piyasa değeri yapmak olarak görmüyoruz Bizim hedefimiz çalıştığımız kurumlara katma değer sağlamak. Onların iş yapış tarzlarını yeni ekonominin kurallarına taşımak” diyor.

Kotonline.com işte bunun ilk örneği. Koç.net kendini tamamıyla kurumları “e-iş’e taşıma” şirketi olarak görüyor. Şirket iki tane e-pazaryeri çalışmasını daha tamamlamış durumda. Bunları da yakında duyuracak.


NETTEN OFFICE 2000:

Kurumların her türlü bilgi ve iletişim ihtiyaçlarını anahtar teslimi inşa edebilen ve bunların devamlılığını üstlenen Koç.net, bugün birçok şirketin sunucularını kendi bünyesinde tutuyor. Şirketlerin burada uygulamaları tutuluyor, bakımları yapılıyor, yedeklemeleri yapılıyor ve devamlılıkları sağlanıyor. Bu hizmetleri de dört yıldan beri verdiklerini belirten Yıldırım, yaptıklarının aslında bugün sıkça sözü edilen uygulama servis sağlayıcılığı olduğunu söylüyor.


Koç.net, USS’lik konusunda ne kadar uzman olduğunu 2001 ocağında açıklayacağı bir hizmetle kanıtlayacak gibi. Şirket Türkiye’de ilk, dünyada da sayılı sayıda örnekten biri olarak Microsoft’un Office 2000 uygulama servis sağlayıcılığını başlatacak. Yani Word, Excel, PowerPoint gibi programları bilgisayarınıza veya herhangi bir bilgi aracına yüklemeden internet üzerinden kullanabileceksiniz. Koç.net’ten hizmet alan bir kurumun yöneticisi Fransa’ya gittiğinde yanında notebook almasına gerek yok Gittiği yerdeki herhangi bir bilgisayardan Office yüklü olsun olmasın, bir PowerPoint sunumu yapabilecek. Ya da örneğin 10 bin kullanıcısı olan bir şirket, bunlara tek tek yazılım yüklemekten kurtulacak. Yapması gereken Koç.net’teki sunuculara bağlanıp buradaki uygulamaları çalıştırmak olacak. Tabii USS hizmetleri Offce 2000 ile sınırlı değil. Bunu kısa süre içinde ERP, Muhasebe, CRM uygulama servis sağlayıcılığı yazılımları izleyecek.


BÖLGE LİDERLİĞİ:

Bugüne kadar yaptıklarıyla doğru yolda olduklarını gördüklerini belirten yıldırım, “Geçen hafta Mısır’a gittim. Orada bir yeni ekonomi grusuyla görüştüm. Orada, bırakın bu tür girişimleri, fikir olarak bile henüz pek çok şey oluşmamış henüz. Bu nedenle Türkiye’nin çevresindeki ülkelere için lider olabilecek bir fırsatı var” diyor. Koç.net bu çerçevede e-pazaryerleri ve USS konularında bölgesel hale gelmeyi hedefliyor. Kotonline.com bunlardan ilki olacak. E-pazaryeri, önümüzdeki günlerde Yunanistan, bulgaristan, Özbekistan, türkmenistan, İsrail, İran, suriye, Mısır gibi bölge ülkelerine de yayılarak bir ‘Bölge pamuk merkezi’ haline gelmeyi hedefliyor. Yıldırım, 2001 yılının sounna doğru uluslar arası servis sağlayıcı şirketlerin Türkiye pazarına gireceklerini belirtiyor. Koç.net de yabancılarla ortaklığı düşünüyor. Zaman zaman bu tür şirketlerle görüştüklerini belirten yıldırım, “türkiye konusunda ilgilendikleri şirketlerin başında biz varız” diyor. (PARA)
 

Hisse Başarıyla eklendi