Isuzu, Gebze`de Üretime Başlıyor

06.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Anadolu Isuzu, Gebze`deki yeni tesislerinde deneme üretimine başlıyor. Yaklaşık 50 milyon dolar yatırımla Kartal`daki ticari araç üretim fabrikasını Şekerpınar`daki 230 bin metrekarelik alana taşıyan Anadolu Isuzu, üretim kapasitesini de yılda 7 bin 500`den 12 bin araca çıkarıyor. 3.5-7.5 ton arası hafif kamyon ve 22-27 kişilik otobüs üretiminin yaklaşık yüzde 20`sinin ihracata yönelik olacağını ifade eden Anadolu Isuzu Otomotiv AŞ Genel Müdürü M. Kamil Eser, Resmi açılışı ekimde yaptıktan sonra kasımda piyasaya yeni bir kamyon, 2000 yılında ise yeni dizayn bir otobüs sunmayı hedefliyoruz dedi.



Bu yılki ihracat hedeflerinin 20 milyon dolar olduğunu kaydeden Eser, hafif ticari araç satışlarının yaklaşık yüzde 50 düşmesine rağmen, Isuzu satışlarının bu oranda etkilenmediğini söylüyor. Temeli 21 Ocak 1998`de atılan Anadolu Isuzu`nun pazardaki tüm olumsuz şartlara rağmen planlanan zamanda üretime geçeceğini söyleyen Eser, Uzun yıllardır markamıza yaptığımız yatırımlar krizi bize fazla hissettirmedi. Kısa vadeli düşünürseniz veya Türkiye`de meydana gelebilecek herhangi bir ekonomik istikrarsızlığı hesaba katarsınız hiçbir zaman yatırım yapmamak lazım. Ancak özel sektör uzun vadeli düşünüyor. Ancak devletin de özel teşebbüse yardımcı olması lazım. Sanayide en önemli konu önünü görebilmek. Önümüzü gördüğümüz süre maalesef çok kısaltıldı. Bu süre ne kadar çok uzatılırsa ülkemizde yatırımlar o kadar artar dedi.

20 BİNE ÇIKABİLİR

Japon Isuzu ile 1983`te yapılan anlaşmaya uygun olarak 84 Temmuz`dan itibaren Kartal`daki tesislerinde Isuzu marka ticari araçların üretimine başladıklarını hatırlatan Eser, daha sonra şunları kaydetti:


Geçen dönem içinde Türkiye`deki ticari araç pazarındaki büyüme ve Isuzu markasının da iyi bir isim yapması sonucunda Kartal`daki tesislerimizde son iki yılda tam kapasiteyle çalışma aşamasına gelindi. Yılda yaklaşık 7 bin 500 üretiyorduk. Yeni tesis yatırımı kararının tek gerekçesi kapasite arttırımı değildi. Yeni ürünleri üretebilmek için de imkanlarımızı geliştirmek zorundaydık. Yeni tesislerimiz önümüzdeki 10-15 yılın ihtiyaçlarına yönelik yapıldı. Başlangıç kapasitesi yılda 12 bin araç fakat küçük bir genişleme yatırımı ile kısa sürede 20 bine çıkabiliriz. Tesislerimizde net 230 bin olmak üzere 75 bin metrekarelik kapalı alanda hizmet vereceğiz. Burası aynı zamanda Isuzu`nun bu bölge için bir üretim üssü olacak. 1997`de 4.5 milyon dolar olan ihracatımız 98`de 16 milyon dolar oldu. Bu yıl ise 20 milyon doları aşacağız. Isuzu ile ortak bulduğumuz pazarlar olduğu gibi biz Anadolu Isuzu olarak da kendi imkanlarımızla da yeni pazarlar bulup ihracat yapıyoruz. BDT, Ortadoğu, Eski Doğu Bloku ve bazı Afrika ülkeleri ağırlıklı ihracatımız var.


KARTAL İÇİN KARAR YOK

Yeni tesislerde üretilecek araçlar arasında 3.5-7.5 ton arasında hafif kamyonlar ve 22-27 kişilik küçük otobüslerin yer alacağını vurgulayan Eser açıklamalarını şöyle sürdürdü:

Kasım ayından itibaren kamyon grubunda yeni bir ürün, önümüzdeki yılda ise otobüs grubunda kendi dizayn edeceğimiz bir taşıtı pazara sürmeyi planlıyoruz. Platformları Isuzu olacak. Buradaki kadromuz da Kartal`daki eski fabrikada olduğu gibi 650 civarında. İstihdamda artış ancak buradaki kapasitenin daha fazla kullanılması halinde gerçekleşecek. Tam kapasiteye 2000 yılında ulaşamayız ama 99 yılının üstünde bir üretim gerçekleştireceğiz sanıyorum. Yeni fabrikamız hem kapalı hem de açık olarak Kartal`dakinin üç mili. Henüz Kartal`daki eski yerin ne olacağına dair alınmış bir karar yok.

Ana ürün kamyonda geçen yıl yüzde 30 olan pazar paylarının bu yıl yüzde 50`nin üstüne çıktığını kaydeden Eser, satış ve sonrası teşkilatı hakkında şu bilgileri veriyor:

Türkiye genelinde araçlarımızı satan 67, 100 civarında yedek parça ve 100 civarında da servisimiz var. Isuzu markası dünyada 30 kamyon segmentinde Çin`den Amerika`ya kadar her ülkede pazar lideridir. Amerika`da, Japonya`da da liderdir. Türkiye`de de 15-16 yıldır markaya yatırımlar yapılıyor. Yatırımlar özellikle ekonominin sıkıntlı dönemlerinde sizi daha ileri noktaya götüren bir faktör oluyor. Örneğin biz ticari araçta 2 yıl sınırsız kilometre garantisi veren tek firmayız. Genellikle pazarda bir firma birşey yaptığında diğerleri onu takip ederler ama şu ana kadar benim bildiğim kadarıyla aynı şartları sunan başka bir ticari araç firması yok. Kredili araç satışlarının toplam satışlar içindeki payının 2 yılda sıfırdan yüzde 50`yi geçmeye başladığını vurgulayan Eser tüketici finansman şiketlerinin dışında birkaç banka ile de anlaşmalı çalıştıklarını ifade ediyor.


ANAHTAR KELİME; FAİZLER

Otomotiv sektörünün ülkenin genel gidişatından bağımsız davranmadığını, üretim ve satışlarda önemli düşüşler yaşandığını vurgulayan Eser konu hakkında şunları söyledi:

Ana ürünümüz kamyonun, içinde bulunduğu hafif kamyon segmentinde de yüzde 50 civarında bir düşüş var. Ancak özellikle reel faizin makul bir seviyeye gelme belirtisi hissedildiği andan itibaren bu ertelenmiş satışların gerçekleşeceğini umuyorum. Tabi burada yine anahtar kelime, reel faizlerdir. Alınan bütün tedbirler eğer sonuçta reel faizi makul bir seviyeye çeker ise otomotiv ve diğer sektörler eski günlerine dönerler. Ama reel faizler bu seviyelerde devam ederse, eğer alınan tedbirler onu düşürmeye yetmezse bu sıkıntı devam eder. Bizim beklentemiz iyimser. 2000 yılından itibaren de yeniden 94 krizi ertesinde olduğu gibi hızlı bir büyümenin yaşanacağını tahmin ediyoruz. (DÜNYA)


 

Hisse Başarıyla eklendi