İhracatta umut rakamları

03.05.2005 - 09:08 | Son Güncelleme :

Nisan ayında yüzde 14.6 artışla 6 milyar dolara ulaşan ihracatta hazır giyim sektörü liderliğini korudu


Nisan ayında yüzde 14.6 artışla 6 milyar dolara ulaşan ihracatta hazır giyim sektörü liderliğini korumakla birlikte, ikinci sırada bulunan taşıt araçları ve yan sanayi ürünleri farkı iyice kapattı

Türkiye, nisanda 6.1 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
İhracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 14.6 artarken, bu yıl marttaki 6.6 milyar doların ise altında kaldı. Yılın ilk dört ayında ihracat yüzde 22.6 yükselerek 23.4 milyar dolara, nisan sonu itibarıyla son bir yıllık ihrcat ise 68.4 milyar dolara kadar çıktı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi, ihracatçı birliklerinin nisanda kayda aldığı ihracat tutarlarını açıkladı. nisanda birlikler, 664.6 milyon doları tarım, 5 milyar 298 milyon doları sanayi ve 121 milyon doları da madencilik ürünü olmak üzere toplam 6 milyar 84.5 milyon dolarlık ihracatı kayda aldı.

Nisan ayı ihracatında hazır giyim ve konfeksiyon ürünleri liderliğini korumakla birlikte, ikinci sıradaki taşıt araçları ve yan sanayi ürünleri, aradaki farkı iyice kapattı. Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı geçen ay yüzde 10.51 artışla 1 milyar 148 milyon 625 bin dolar, taşıt araçları ve yan sanayi ürünleri ihracatı yüzde 25.30 artışla 1 milyar 121 milyon 935 bin dolar olarak gerçekleşti. Toplam ihracattan hazır giyim yüzde 18.88, taşıt araçları yüzde 18.44 pay aldı. Aylık bazda fark kapanmakla birlikte, yıllık bazda hazır giyim ve konfeksiyon ürünleri, taşıt araçları ve yan sanayi ürünlerinden yaklaşık 1.3 milyar dolar daha fazla ihracat gerçekleştirdi.

Toplam ihracatın geçen yılın aynı ayındaki 5 milyar 309.8 milyon dolara göre yüzde 14.6 arttığı nisanda tarım ürünü ihracatında yüzde 22.1, sanayi ürünü ihracatında yüzde 13.6 ve madencilik ihracatında yüzde 21.2 artış gözlendi. Nisan ayı ihracatı marttaki 6 milyar 641 milyon dolarlık ihracatın ise yüzde 9 oranında altında kaldı. Alt sektörler itibarıyla nisanda en yüksek ihracatı 1 milyar 148 milyon dolarla hazır giyim ve konfeksiyon sektörü yaptı. Taşıt araçları ve yan sanayi ihracatı ise yüzde 25.3 artarak 1 milyar 122 milyon dolar oldu ve ikinci sıradaki yerini korudu.

Tarım etkili oldu
Ocak-nisan dönemindeki toplam ihracat ise yüzde 22.9 oranında artarak 23 milyar 437.8 milyon dolara yükseldi. Yılın ilk dört ayındaki ihracatın 2 milyar 803 milyon dolarlık kısmını yüzde 27.9 büyüyen tarım ürünleri ihracatı oluşturdu. Sanayi ürünleri ihracatı ise yüzde 22 artarak 20 milyar 106.9 milyon dolar oldu.
Diğer sanayi ürünleri ihracatı ise yüzde 22.2 artarak 16 milyar 144 milyon dolara çıktı. 4 milyar 688.4 milyon dolar olan bu kapsamdaki tekstil ve hazır giyim ihracatı yüzde 9.9 oranında artarken, en fazla ihracat yapan ikinci sektör konumundaki taşıt araçları ve yan sanayiinin ihracatı ise yüzde 46.3 artarak 4 milyar 439.9 milyon dolara yükseldi. Demir ve demir dışı metaller ihracatı yüzde 16 artarak 3 milyar 93 milyon dolara, elektrik-elektronik ihracat yüzde 19.2 artarak 2 milyar 105 milyon dolara çıktı. İlk dört ayda makine ve aksamları ihracatı yüzde 30.4 artarak 830 milyon, çimento ve toprak ürünleri ihracatı yüzde 12.1 artarak 610 milyon, değerli maden ve mücevher ihracatı ise yüzde 27.6 büyüyerek 319.6 milyon dolar olarak gerçekleşti.

Nisan ayı sonu itibarıyla Türkiye`nin son bir yıllık ihracatı tutarı ise 68 milyar 393.2 milyon dolar oldu. Yıllık ihracatta bir önceki bir yıllık döneme göre yüzde 29 oranında büyüme yaşandı. Nisan 2004 sonu itibarıyla bir yıllık ihracat 53 milyar dolar olmuştu. Türkiye son bir yıl içinde toplam ihracatında 15 milyar dolardan fazla büyüme sağladı.

TİM: Büyümede bir ayak eksik
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı, Türkiye ekonomisinin istikrarlı bir şekilde büyümeyi sürdürdüğünü ve son 40 yılın en yüksek rakamlarını yakaladığını belirterek, Ancak, buna rağmen istihdamın artmaması bu büyümenin bir ayağının eksik olduğunu göstermektedir dedi.

Satıcı, ihracatta, mart ayındaki yüksek performansın ardından, yavaşlamasına rağmen nisan ayında da artışın sürdüğünü, bunun da girdi maliyetlerindeki yüksek vergi oranlarında bir şey yapılmamasına rağmen, ihracatçının kar payından ödün vererek gerçekleştirildiğini söyledi.

Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Oğuz Satıcı, Mersin Soda Sanayi Tesisleri`nde düzenlediği basın toplantısında, 2002 yılından bu yana istikrarlı büyümenin 2004`te önemli adımlarla sürdürüldüğünü, son altı aylık seyre bakıldığında ise kompozisyonda değişimler gözlendiğini kaydetti.

İhracatta tarımın payının yüzde 11.9 gerilediğini ve sanayi ürünlerinin ise yüzde 86,3`e çıktığını ifade eden TİM Başkanı Satıcı, bunun gelişmekte olan bir ülkede olağan karşılanması gerektiğini belirterek, şunları kaydetti:
5 yıllık süreçte, emek yoğun sektörün payı yüzde 58`den yüzde 41.9`a gerilemiştir. Bu normal karşılanmalıdır. Ancak, emek yoğun alanlar üretimde en fazla katma değer yaratan sektörlerdir. Ciddi analizler Türkiye`deki emek yoğun üretimin katma değer ve istihdam açısından tartışmasız üstünlüğünü ortaya koymaktadır. Türkiye, başta tekstil ve konfeksiyon olmak üzere istihdam potansiyeline hâlâ muhtaçtır. 2004 istikrarlı ve sürdürülebilir büyümede önemli adımlar atılan yıl olmuş ve Türkiye son 40 yılda ulaştığı en yüksek rakamları yakalamıştır. Yüzde 9,9 olarak gerçekleşen ekonomik büyümeye rağmen istihdamın artmaması bu büyümenin bir ayağının eksik olduğunu göstermektedir.
 

Hisse Başarıyla eklendi