Güvensizlik Alışverişi

30.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Faizdeki yükselişi değerlendirmek için elindeki ürünü bir an evvel nakite çevirmek isteyen firmalarla, enflasyonun düşeceğine ilişkin beklentisi zayıflayan tüketiciler alışverişin nabzını yükseltti.


Ekonomik programa inancın zayıflaması finans piyasalarının ardından nihai satıcı ve tüketici üzerinde de etkisini göstermeye başladı. Gıdadan hazır giyime, elektronikten bilgisayara hemen tüm sektörlerde kampanya ve indirim var. Sözkonusu piyasaların nakite bir an önce dönme stratejilerinde en büyük avantajları ise `zamanlama` oldu. Yaklaşan bayram ve yılbaşı nedeniyle aralık ayının ikinci yarısından itibaren satışların artması bekleniyordu. Ancak ekonomideki bulutlar ve durgunluk nedeniyle firmalar indirim ve kampanya programlarını öne çekti. Enflasyonun düşeceğine ilişkin beklentisi zayıflayan tüketiciler de fırsat değerlendirme düşüncesiyle alıma geçince `alan ve satan` için hareketli günler başladı. Taşıt, tüketici ve konut kredi faizlerindeki artış da alım yapmak isteyenleri telaşlandırdı. Eylül ayında 12 ay vadeli taşıt kredisinde faiz oranı yüzde 2.60 seviyesindeydi. Bu oran konut kredisinde yüzde 3, tüketicide ise yüzde 4.25`di. Dün itibariyle 12 ay vadeli taşıt kredisinde faiz yüzde 4.50`ye çıktı. Konut kredisi faizleri yüzde 5, tüketici ise yüzde 5.50 oldu. Bankaların kredi verme konusunda çekinik davrandıkları da belirtilenler arasında.


BEYAZ EŞYA;

Arçelik peşin fiyatına 10 taksit avantajının yanı sıra bulaşık makinesi alanlara 37 ekran televizyon, çamaşır makinesinde ise mikrodalga fırın hediye ediyor. Vestel ise buzdolabı, bulaşık ve çamaşır makinesi gibi ürün alanlara üçte bir fiyatına televizyon veriyor. Bosch`un da önümüzdeki günlerde TV hediyeli bir kampanyaya başlaması bekleniyor.


MOBİLYA / EV TEKSTİL;

İstikbal`de ön ödemeli kampanya başladı. Firma peşin fiyatına 16 taksit de uyguluyor. Yataş, peşin fiyatına 10 taksit kampanyasının yanı sıra peşin alımlarda yüzde 18 indirim ve 24 aya uzayan vade teklifiyle tüketicileri çekmeye çalışıyor.


BİLGİSAYAR;

Casper Computer, Beko, Acer, IBM, Sentim Dell, Compaq kampanya yapan şirketler arasında. Bilgisayarcılar zorlu geçmesi beklenen 2001`e hazırlığın yanı sıra ilk altı aydaki yüksek satış rakamlarını ikinci altı ayda tekrarlayamamanın etkisiyle kampanyaya başladı. Kampanyalarda PC`leri banka kredisinin yanı sıra kredi kartıyla kefilsiz satan firmalar var. PC`lerde vade 36 aya kadar çıkıyor. 36 ay vadede taksit miktarı ortalama 55 milyon lira.


OTOMOTİV;

Otomotivde satışlar her yılbaşında yeni yılda taşıt alım vergilerinin artması nedeniyle hızlanıyor. Bu yıl uzun tatil nedeniyle tüm bu program on gün öne alındı. Hükümetin ek vergi programında otomobilde yüzde 56`lara ulaşan vergi artışının yolunu açması da talebi körükledi. Örneğin Tofaş, Ford, Honda, Iveco, Hyundai`da kampanya var.


HAZIR GİYİM;

Havaların iyi gitmesi nedeniyle hazır giyim firmaları sonbahar/kış sezonu ürünlerini satmakta zaten güçlük çekiyordu. Piyasadaki güven sorunu hazır giyimcileri de etkiledi. Normalde indirime piyasada satışların hızlandığı bayram ve yılbaşı alışverişinin ardından girilmesi bekleniyordu. Ancak örneğin Mudo, Türkiye`de ilk kez denenen bir uygulamayla 7 günlük indirim programı için düğmeye bastı. 24 Kasım-4 Aralık tarihleri arasında Mudo`da yüzde 50`ye ulaşan indirim ve Galaxy Card`a beş taksit var. Ayakkabıda İnci yüzde 20 indirim uyguluyor. Chicco da Bonus Card`a beş taksit yapıyor. (RADİKAL)

 

Hisse Başarıyla eklendi