Güven Bitti, Siparişler Gitti

11.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Mali krizle birlikte Türkiye`ye olan güvenini kaybeden birçok ABD`li ve Avrupalı konfeksiyon firması, siparişlerini Afrika ve Doğu Avrupa`ya kaydırdı. İç talepte de daralma bekleniyor.


Tekstil ve konfeksiyon sektörü, son krizle birlikte 2001 yılı umutlarını da 2000 yılında bıraktı. İnişli-çıkışlı grafiğe rağmen yılsonunda 9.5 milyar dolar ihracat yakalamayı hedefleyen sektör, 2001 yılında bu rakamı bile tutturamayacağını düşünüyor. Çünkü krizin ardından yabancı alıcıların Türkiye`ye yönelik güven ortamındaki zedelenme ile birlikte siparişler de kesildi. 2001 yılına yönelik siparişlerde önemli bir azalma bekleyen üreticiler de çareyi, Afrika ve Doğu Avrupa`da ürettirmekte buldu. Çünkü başta ABD`li firmalar olmak üzere birçok Avrupalı firma Doğu Avrupa ve Afrika`da mal ürettirmeye başladı.


İÇERDE İNDİRİM YARIŞI;

İç piyasada da durum çok farklı değil. Stoklarını eriterek 2001`e sorunsuz girmeyi planlayan firmalar, yeni bir belirsizliği daha kaldıracak durumda olmadıklarını belirtiyor. Mudo, Yargıcı gibi markaların ardından Beymen bile bu yıl erken indirime giderek, `bir ürün alana bir ürün bedava` kampanyası başlattı. Zaten hükümet programında yer alan yüzde 4-4.5 büyüme hedefinden dolayı durgun bir yılı göze alan firmalar, havaların bir türlü soğumamasından da nasibini aldı. Şimdi hem iç piyasaya hem de ihracata çalışan üretici yeniden maliyet hesapları yapmaya başladı.

Güngör Keşçi- TGSD Bşk.

GÜVEN ORTAMINI OLUŞTURMAK ŞART;

Zedelenen güven ortamını yeniden tesis etmemiz için hükümete, bankalara, iş dünyasına büyük sorumluluk düşüyor. Krizden sonra sanayici doğru dürüst kredi kullanamaz hale geldi. Bankalar sanayi kesimi ile ilişkilerini yine kopardı. İhracatı artırmak için maliyetlerin düşürülmesi şart. Bu ortamda firmalara tavsiyem, uluslarası pazar paylarını korumaları için olabildiğince çok fuara katılmaları. Yine uluslararası piyasalardan hammadde kullanmaya yönelebilirler. Ayakta kalmak isteyen firma 2001 yılında Afrika ve Doğu Avrupa pazarında üretimi düşünmeli. Bu konuda ciddi bir hareketlilik yaşanıyor. Doğu Avrupa`da örnek yatırımlar vardı. 2001`de bunların sayısı hızla artacaktır.


Mustafa TavİloĞlu-Mudo

BU MORALLE DAHA FAZLA GİDEMEYİZ;

Çekİrge birkaç kere sıçradı. Bu moralle bir kere daha sıçrayacak mı bilmiyorum. 15-20 günde olanlar beklediğimiz şeyler değildi. Krizin bittiğini düşünmüyorum. Şu anda bu krizi atlatmak 2001`den daha önemli. Biz 1994`ü yaşadık. Onun son olduğunu düşünüyorduk. Demek ki sorunu kökünden halletmemişiz. 2001 yılını kendi içeriğinde kurtarsak bile bu ihtimallerin sürekli olması ileriye dönük plan yapmamızı engelliyor. Projelerimizi düşük faize göre yaptık. Şimdi faizler fırladı gitti.


GÜNSAN ÇETİN-GAP Inc.

2001 SİPARİŞLERİ OLUMSUZ ETKİLENDİ:

İstİkrarIn olmayışı yabancı alıcıyı çok etkiliyor. Yeni sipariş verirken de ürkek davranıyorlar. Krizin hasarı Ocak`ta belli olur. Ama şimdiden, 2001 siparişlerinde büyük azalma olmayacağını söyleyebilirim. Piyasalardan aldığımız izlenim bu yönde. ABD`li ve Avrupalı birçok firma Afrika ve Doğu Avrupa`ya yönelmişti. Şimdi bu yönelim hızlanacak. Çünkü kriz döneminde akreditif açamadık. Geçici ithalle İtalya`dan kumaş getiriyorduk, getiremedik. Adet bazında kesinlikle düşüşler olacak. (SABAH)


 

Hisse Başarıyla eklendi