Erdemir Ihalesinde `navlun` Kavgasi.

05.04.1999 - 00:00 | Son Güncelleme :


Kamu kurumlarinindev tasimacilik ihalelerinde `yabanci firmalari tercih sonucnu` veren uygulamalar turk armatorlerinin sabrini tasirdi. Ozellikle Erdemir ve Isdemir gibi her yil cok buyuk miktarda hammadde alimi yaparak, bunu gemilerle tasitan kamu kuruluslarinin duzenledikleri ihalelerde uyguladiklari yontemin Turk bayrakli gemilere yasansansi vermedigini savunan armatorler, son olarak Erdemir tarafindan duzenlenen ihalede patladilar. 1 hafta arayla yapilan 250 ve 300 bin tonluk cevher ve pelet tasima ihalesinde ayni zamanda tasinacak malin saticisi konumundaki Brezilya firmasi cok dusuk fiyat teklif verince Turk armatorler Erdemir ile Dis Ticaret Mustesarligi`na `damping` iddiasiyla basvurdular. Rekabet Kurulu`na basvurmak icin de hukuki hazirliga baslayan Turk armatorler bir yandan da Turk firmalarinin yuzde 10`luk fiyat dezavantajina ragmen tercih edilmesini zorunlu tutan Basbakanlik GEnelgesi`ne islerlik kazandirilmasini istediler. Buna karsin tasima ihalesine katilmasina ragmen, aynizamanda tasinacak malin `saticisi` konumundaki firrmalarin cok dusuk fiyatlari bu genelgeden beklenen yararlari da ortadan kaldirdi. Turk armatorlerin `varlik savasi` olarak nitelendirdigini kamu kurumlarinin her yil duzenli olarak yaptigi hammadde alimlari kapsamindaki 2 ihale gectigimiz gunlerde Erdemir tarafindan yapildi. Navlun fiyatlari son donemde ton basina 5 dolar civarinda olmasina karsin 250 bin tonluk demir cevheri ve pelet tasima ihalesine katilan Brezilya firmasi CBRD ton basina 4 dolar fiyat verdi. 1 hafta sonra yapilan 300 bin tonluk demir cevheri ve pelet tasima ihalesine katilan ayni firma fiyatini bu kez 3.6 dolara dusurdu. Ilk ihaleye katilan Zonguldak Denizcilik, Zihni Denizcilik, Sark Venus, Inter Denizcilik ve Yildiz Denizcilik firmalari 5.3-6 dolar arasinda fiyat verdiler. Ikinci ihaleye katilan Kaptan Denizcilik, Inter Denizcilik, Sark Venus, Karahasan Denizcilik ve Zihni Denizcilik`in fiyatlari 4.8-5.7 dolar arasinda degisti. Erdemir`in hammadde ihalelerine katilarak ayni zamanda alinacak girdiyi de saglayan Brezilya firmasinin, ilk teklifini verdigi sirada maliyeti girdi fiyatinin icinde gosterdigini, bu nedenle de navlun bedelini cok dusuk gosterdigini kaydeden Turk armatorler kamu kurumlarinin actigi bu ihalelerde kendilerinin varlik gostermelerinin mumkun olamayacagini soylediler. Sadece erdemir ve Isdemir`in her yil yaklasik 50 milyon dolarlik nakliye ihalesi actigini vurgulayan ayni kaynaklar; `Turk denizciliginin gelismesi icin gemilerimizin bos kalmamasi lazim. Ancak bunun icin de kamu kurumlari sorumlu davranmali. Biz subvansiyon ya da yardim degil, ihalelerde rekabet kosullarinin saglanmasini istiyoruz` dediler. (DUNYA)
 

Hisse Başarıyla eklendi