Dogan Burda Rizzoli`nin Borsadaki Muthis Cikisi.

01.05.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Sonbir ay icinde borsada hisse degeri en hizli artan sirketler arasinda Dogan Burda Rizzoli (DBR) geliyor. 28 Mart 2000 tarihinde 100 bin TL.`den islem gormeye baslayan DBR hisseleri, tam bir ay sonra 28 Nisan`da 140 bin TL.`den kapandi. Bir ayda yuzde 40 deger kazanan sirketin piyasa degeri 170 milyon dolari asti. DBR, gerek pazar payi, gerek reklam gelirlerinde cok ciddi bir artis yasiyor. Uc buyuk dergi grubu arasinda 1999 yili toplam net satista pazarin yuzde 60`ini elinde tutan DBR, reklam pastasindan da en buyuk payi aliyor. Gectigimiz ay hisselerinin yuzde 15`ini halka arz eden dergi pazarinin lideri DBR, 2000 yilina cok hizli basladi. Yilin ilk uc ayinda dergi satislarinda ve reklam gelirlerinde buyuk sicramalar kaydeden DBR, 25 dergilik portfoyune uc yeni dergi daha katti. Bu uc dergi, yalnizca Migros ve Sok magazalarinda satilacak ``Ailem ve Ben``, Ataturk Havaalani Dis Hatlar Terminali`nde sergilenecek olan ``The Gate`` ve dunyanin en prestijli otomobil dergilerinden ``Auto Motor & Sport``tan olusuyor. DBR`nin Genel Muduru Neslihan Tokcan, kurumun performansi ve yeni dergileriyle ilgili sorularimizi soyle cevapladi:
Sirketin bunyesinde hangi yayinlar bulunuyor?: Dogan Burda Rizzoli olarak 20 aylik, bes haftalik, toplam 25 adet dergi yayinliyoruz. Ekonomi, kadin, haber, genclik, ozel ilgi, dekorasyon, bilisim gibi kategorilerde yayinlanan bu dergilerin cogu tiraj ve reklam geliri acisindan pazar lideridir. Yeni cikardigimiz dergilerle bu sayi 28`e cikiyor.
Yeni cikardiginiz dergilerden `Auto Motor & Sport`la ilgili bilgi verir misiniz?: Orijinal ismi `Auto Motor & Sport`la lisansli olarak yayinlanacak dergimiz Almanya`da 54 yildan bugune yayin hayatini surdurmektedir ve bugun Avrupa`nin en ciddi otomobil dergisi olarak kabul gormustur. Bugun Turkiye`nin disinda lisansli olarak 16 ulkede yayinlanan dergi, yalniz Almanya`da aylik bir milyon net satis adedine ulasmaktadir. Mayis ayinda 30 bin aylik tirajla yayin hayatina baslayacak olan dergimizin Turkiye`de aylik otomobil dergiciliginde buyuk bir boslugu dolduracagi inancindayiz. Okuyucu olarak cogunlugunu erkeklerin olusturdugu ve hobilerine duskun bir kitleyi hedeflemekteyiz. Dergi mayis sayisinda 160 sayfa olarak 1.500.000 TL.`ye satisa sunulacak.
Diger yeni dergilerinizden `Ailem ve Ben`, satis kanali acisindan cok degisik bir konseptle ortaya cikiyor... Bu projenin konseptini biraz acar misiniz?: `Ailem ve Ben`, Turkiye`nin ilk aile dergisi olma ozelligini tasiyor. Derginin icerigini yemek pisirme, konuk agirlama, cocuk, beslenme, alisveris, dekorasyon, saglik, guzellik ve seyahat olmak uzere bir kadini ve ailesini ilgilendiren konulardan olusuyor. DBR tarafindan yayinlanacak ve Migros isbirligi ile mayis ayindan itibaren, tum Turkiye capinda sadece Migros ve Sok magazalarinda satilacak olan `Ailem ve Ben`in ilk sayisinin tiraji 70.530 olarak belirlenmistir. Derginin perakende satis fiyati 650.000 TL.`dir. `Ailem ve Ben`, Turkiye`de perakende magazalari satis kanali olarak kullanan ilk yayin. Turkiye`nin dort bir yanina yayilmis 334 Migros ve Sok magazasinda, 1.800 adet kasa yaninda satilacak dergi, diger yayinlara kiyasla benzersiz bir avantaja sahip. Bir baska deyisle, `Ailem ve Ben`in asil gucu, ayda 12, yilda 144 milyon Migros tuketicisine direkt olarak, alisverisin tamamlandigi noktada ulasmasindan kaynaklaniyor.
Parayla satilacak bu iki derginizin yani sira, ucretsiz olarak dagitilacak `The Gate`i nasil konumluyorsunuz?: Ataturk Havaalani Dis Hatlar Terminali`nde dagitilacak `The Gate` bizi cok heyecanlandiran bir baska proje. Dergi, DBR`nin dergi alanindaki uzmanligi ile Ataturk Havaalani Dis Hatlar isletmecisi TAV`in isbirligi sonucunda ortaya cikti. Tum dunyada havaalanlari, cok ciddi bir reklam mecrasi olarak konumlaniyor. Bugune kadar, Turkiye`de bu imkán havaalaninin mekán yetersizligi nedeniyle kullanilamadi. Ama dis hatlar terminalinin uluslararasi standartlarda tamamen yenilenmesi, yepyeni bir mecranin dogmasina neden oldu. Dolayisiyla, biz `The Gate`i Ataturk Uluslararasi Havalimani Dis Hatlar Terminali`nde ayda ortalama bir milyonluk yolcu kitlesine erisen tek mecra olarak konumluyoruz. Tam bir prestij markasi olan `The Gate`, aylik bir dergi formatinda Turkce ve Ingilizce olarak yayinlanacak. Ilk sayisi 75 bin adet basilan `The Gate`, tamamiyla reklam gelirlerine dayaniyor. Ilk sayiya reklamverenlerin gosterdigi buyuk ilgi, cok dogru bir is yaptigimizi gosteriyor.
DBR`nin onundeki firsatlar nelerdir?: DBR, 2000 yili icinde yeni yonetimle birlikte tamamiyla pazar odakli bir calisma sistemine yoneldi. Satis kanallarinin gelistirilmesinden medya kullanimina, genis capli pazar arastirmalarina kadar modern pazarlama disiplininin her asamasi, DBR`nin calisma sureclerini butunuyle yeniledi. Turkiye`nin halen cok dusuk dergi okuma aliskanligi ile doymamis bir pazar olmasi, dergi yayinciligi icin yuksek buyume potansiyeli olusturuyor. Dergi reklamlarinin toplam reklam pastasindaki payinin 5 yil icerisinde yuzde 10-15`e cikmasi bekleniyor. DBR gelecek stratejilerini bu firsatlar uzerine kuruyor.
Mevcut dergileriniz hakkinda bilgi verir misiniz?: Ekonomi, kadin, haber, genclik, ozel ilgi, dekorasyon, bilisim, cografya gibi kategorilerde yayinlanan dergilerimizin cogu tiraj ve reklam geliri acisindan pazar lideridir. Aylik kadin dergilerinde Elele, Amica, Elle, Formsante, Klips, Burda, Lezzet ve Eltern Bebek ile pazarin hemen hemen tamamina, dekorasyon dergilerinde Maison Francaise, Art Decor ve Country Homes`la pazarin tamamina hitap ediyoruz. Bunlarin disinda Atlas, Focus, Istanbul Life, Capital, Hey Girl, Bluejean dergileri gerek satis gerekse de reklam gelirlerinde lider dergilerdir. Haftalik yayinlarimizda ise Ekonomist, ozellikle son aylarda yaptigi tiraj patlamasiyla butun haftalik dergilere acik fark atmistir. Ozel ilgi kategorisinde Autoshow, diger bir lider dergimizdir. Haftalik yasam dergisi Tempo ise grubun reklam gelirlerinde lokomotif dergisidir.
DBR`in pazar payi hizla buyuyor: DBR Genel Muduru Neslihan Tokcan, yilin ilk ceyreginde pazar payi olarak muthis bir cikis yasadiklarini soyluyor. Tokcan bu gelismeyi soyle anlatiyor: `Dergi yayin pazarinda en buyuk iki dergi grubu icinde, DBR`nin pazar payi dergi satislarina gore yuzde 62, reklam sayfa sayisina gore ise yuzde 59. Ancak son dort ayda DBR dergileri, net satislarda carpici bir ataga gecti. Pek cok dergi kategorisinde, DBR`nin pazar payi acisindan yuzde 20 ile 50 arasinda artislar yasandi. Dergi kategorisi olarak karsilastirildiginda Aralik 1999-Mart 2000 arasindaki dort aylik periyottaki net satis artislari soyle:
Ekonomi dergilerinde Mart 2000-Aralik 99 arasinda DBR ekonomi dergilerinin net satislarini artirma orani yuzde 49.
Kadin dergilerinde ise ayni donemdeki tiraj degisimi yuzde 21.
Dekorasyon grubunda son dort aylik donemdeki tiraj degisimi ise yuzde 22 civarinda.
Genclik dergilerinde DBR ezici bir ustunluge sahip. Bu kategoride son dort aylik tiraj degisimi yuzde 41.
DBR, ilgi alani dergilerinde yuzde 15`lik bir artis yasarken, son donemlerde yaptigi atakla bilisim grubunda da yuzde 85`lik bir net tiraj artisi yakaladi.` (HURRIYET)

 

Hisse Başarıyla eklendi