CD Üretimi Dolu Dizgin

09.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


İnternet, müzik ve film sektöründeki gelişmeler yeni ve canlı bir pazar yarattı.Ayda 3.5 milyon adet yerli CD üreten Türkiye`ye her ay bir o kadar da yurtdışından ithal ediliyor.


Resmi ya da gayriresmi yollarla ülkeye giren bu CD`ler sayesinde Türkiye`de ayda yaklaşık 6 milyon adet CD satılıyor. Pazarın hacmi ise yıllık 15 trilyona yükseliyor.
Bir tarafta internet erişim paketleri, diğer tarafta DVD`ler öte yanda ise müzik CD`leri... Aslında hepsinin materyali aynı. Son dönemde tüm dünyada olduğu gibi Türkiye`de de dijital ses ve görüntü sistemleriyle birlikte Compakt Disk`lerin (CD) de kullanım alanı giderek artıyor.Türk müzik piyasasının yüzde 30`a yakın audio kaset talebini karşılayan, CD üreticisi ve geçtiğimiz aylarda Türkiye`de ilk kez DVD üretimine de geçen Kamel Audio Kaset ve CD Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Enver Yılmaz, Türkiye`de her ay 6-7 milyon adet CD satışı olduğunu söylüyor. Yerli CD üretim kapasitesinin ayda 200 bin olduğunu bunun dışındakilerinin yurtdışından özellikle Avrupa ya da Uzakdoğu`dan ithal edildiğini ya da bavul ticareti ile getirildiğini anlatan Yılmaz, Yurtdışından yasal ya da gayri yasal yollarla Türkiye`ye ayda 4 milyona yakın CD giriyor diyor. Yılmaz`ın verdiği bilgiye göre Türkiye`de her ay 6 milyon adet CD satılıyor. Pazarın yıllık hacmi ise 15 trilyonlara karşılık geliyor.


İNTERNET CD SATIŞINI ARTTIRDI;

Ayrıca Türkiye, bu anlamda henüz gelişen ve geleceği olan bir pazar olarak görülüyor. Sadece bilgisayar ve internet çerçevesinde Türkiye`deki CD kullanımına bakıldığında şu an yıllık yaklaşık 50 milyon adete yükselen CD tüketiminin 5 yıl içinde 75 milyon adete çıkması bekleniyor. Avrupa ülkelerinde ise şu anda yıllık CD kullanımı ortalama 40 milyon adet iken Amerika`da yıllık CD kullanımı 160 milyon adete kadar çıkıyor. Gerek internet erişim paketi sunan şirketler, gerekse ses ve görüntü yüklü CD hizmeti sunan firmalara günde 40 bin adet CD üreten Camel Kasetçilik`in sahibi Enver Yılmaz, özellikle internet erişim şirketleri ve medyanın promosyonlarıyla CD piyasasının hızla büyüdüğüne dikkat çekiyor. Superonline`ı örnek gösteren Enver Yılmaz; Ayda 1 milyon adet CD dağıtıyorlar diyor. Kamel olarak ayda 800 bin adet CD ürettiklerini bunun en az 300 bin adetini promosyon yapan çeşitli internet erişim şirketlerine sattığını belirtiyor. Yılmaz, Gerçi bu rakam bazen artar bazen de azalır diyor.


KİM GİNDE NE KADAR CD ÜRETİYOR?

AOD Türkiye: 80 bin adet

Raks: 50 bin adet

Kamel: 40 bin adet

Sera: 20 bin adet

Selim Bilgisayar: 20 bin adet

Toplam: 210 bin adetEnver Yılmaz, firmasının günlük 40 bin adet olan CD üretim kapasitesini yakında 100 bin adete çıkarmayı planlıyor. Şu an 4.5 milyon dolarlık makine parkına sahip olduğunu söyleyen Yılmaz, yeni girişimle makine yatırımının 7.5 milyon dolara çıkacağını belirtiyor.


KASET PİYASASINDA KRİZ VAR;

Enver Yılmaz, müzik CD`si satışlarından memnun değil. Türkiye`de yerli ve yabancı olmak üzere yıllık toplam 2 milyon adet müzik CD`si satılır diyen Enver Yılmaz, fiyatlarının astronomik olması ve tüketiciye çok pahalıya gelmesine bağlıyor. Aslında Yılmaz, asıl etkenin yapılan yapımların CD anlamında çok büyük pazar yakalayamaması olduğunu düşünüyor. Zaten kasette de gerileme olduğunu ifade eden Yılmaz, Kaset piyasası son 5 yılın en kötü dönemini yaşıyor diyor. Geçen yıl çekilen 35 milyon dolu kaset satışlarının bu yıl 20 milyon adete dahi ulaşamadığını belirten Yılmaz, bunun nedenlerinin korsan kasetler, kalitesiz yapımlar ile dağıtım ağındaki bozukluklara bağlıyor. En önemli etken olarak ise internetten bir anda 120 eserin kopyalanmasını sağlayan MP3`ler olarak gösteriyor. Ayrıca Yılmaz, radyo ve TV`lerin telif haklarına saygılı olmamasının da etkenler arasında olduğunu belirtiyor. Yılmaz, müzik piyasasının içine düştüğü kriz nedeniyle, Klipçisinden yapımcısına herkes sıkıntıda diyor. Raks yetkililerinden alınan bilgiye göre, 8 yıl önce yılda 60-70 milyon adet audio kaset satılırken, bu yıl satış rakamları 35 milyon adete düşmüş durumda. (YENİ BİNYIL)

 

Hisse Başarıyla eklendi