Banka kartı cahili çıktık

23.07.2003 - 09:03 | Son Güncelleme :


Visa AB Bölgesi adına Türkiye`de yapılan araştırma, ‘‘banka kartı cahili’’ olduğumuzu ortaya koydu. VISA Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, Türkler`in banka kartlarını gelişmiş ülkelerin tersine alışveriş yaparken değil, sadece ATM`lerden para çekmekte kullandıklarını söyledi.

Visa Türkiye`nin yeni Genel Müdürü Berna Ülman, Türkiye`de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirterek, ‘‘Süpermarket harcamaları kredi kartı, eğitim harcamaları ise çoğunlukla senet yoluyla yapılıyor’’ dedi. Ülman, Türkler`in banka kartlarını gelişmiş ülkelerin tersine sadece ATM`lerde kullandıklarını ve alışverişte kullanmadıklarını söyledi.

Visa AB Bölgesi adına Türkiye`de yapılan ve Türk tüketicilerinin harcama alışkanlıklarını ortaya koyan araştırmanın sonuçları dün düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.

Banka kartlarının her zaman ATM kartı olarak algılandığını, alışverişte kullanılacağının bilinmediğini belirten Ülman, banka kartının kredi kartı kabul eden her yerde geçtiğine dikkat çekti. Ülman, Türkiye`de 12 bin 500 ATM`ye karşı 600 bine yakın POS makinası bulunduğunu, banka kartı konusunda bilgi eksikliği nedeniyle, bu kartların yüzde 99.5 oranında ATM`lerden nakit çekimi için kullanıldığını kaydetti.

AB`DE YÜZDE 60

Avrupa Birliği`nde banka kartının alışverişte kullanım oranı yüzde 60 iken bunun Türkiye`de yüzde 0.5 olduğuna dikkat çeken Ülman şunları kaydetti: ‘‘Türkiye ATM`lerinden yılda 11 milyar Euro çekiliyor. Bugün Türkiye yüzde 77 oranında nakit kullanıyor. Bunu düşürmenin en önemli yöntemlerinden biri banka kartının alışverişte kullanımı. Banka kartının artıları para üstünü beklemiyorsunuz, harcama takibi olanağı elde ediyorsunuz. Daha iyi bütçe kontrolü oluyor, güvenlik ve küresel kullanım olanağı var.’’

Türkiye`de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirten Ülman, ‘‘Süpermarket harcamaları çoğunlukla kredi kartı ile yapılırken, eğitim harcamaları çoğunlukla senet yoluyla yapılıyor. Sağlık harcamaları ve temel dayanıklı tüketim malları da nakit yoluyla ödeniyor. Kişisel bakım, giyim, eğlence gibi isteğe bağlı harcamalardakredi kartı kullanılıyor. Genç kesim için iletişim, ulaşım, eğitim ve eğlence yaşamsal harcamalar arasında yer alıyor ve nakit ile gerçekleşiyor’’ dedi.

YÜZDE 99.5 NAKİT ÇEKİYOR

Visa`nın kişisel tüketim harcamalarındaki paylarını yüzde 6`dan yüzde 12`ye çıkarmak istediklerini belirten Ülman bir başka soru üzerine de Türkiye`deki bankaların sundukları ürünlerin pek çoğunun AB pazarlarını kıskandıracak durumda olduğunu anlattı. Türk ekonomisinin son derece iyi gittiğini belirten Ülman, ‘‘Alınan önlemlerin yürüdüğünü görüyoruz, yatırımlarımıza devam ediyoruz. İngiltere`deki ekiplerimizin de bakışı bu şekilde’’ dedi.

Türkler ‘taksitli ödeme sistemi’ne sıcak bakıyor

Berna Ülman, araştırma sonuçlarına göre, Türk tüketicisinin borçlanmayı sevmediğini, kredi kartına olumlu baktığını, gününde ödediği sürece borç olarak görmediğini belirtti. Ülman, ‘‘Tüketici faiz ödenen her şeyi borç olarak niteliyor. Bundan ötürü nakit çekimleri borç olarak kabul ediyor. Genelde borcuna sadık. Geri ödeyebileceği borçlar altına giriyor, girmek istiyor. Bütçe kontrolü istiyor. Bütçe kontrolüne olanak sağladığı için taksitli ödeme sistemlerine daha sıcak bakıyor’’ dedi. Tüketicinin finansal getirilerin artırılması, ek kaynak elde etme,kayıt tutma, güç ve prestij arayışı gibi talepleri karşısında kredi kartı kullanmayı tercih ettiklerini belirten Ülman, nakit tercih etme nedenlerini ise riskten kaçınma, huzurlu olma ve gizlilik olarak sıraladı.

Türk tüketicisinin ‘Osmanlı freni’ var

Visa Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, Türk tüketicisinin savunmacı ve ilerici etkiler arasında gidip geldiğini bildirdi. Ülman, ‘‘Savunmacı etki, kontrol mekanizmasını sabitleyen temel faktörler, gelenekler dahilinde otoriteye duyulan saygı, Osmanlı tarafımız. İlerici etkiler, özellikle 1980`li yıllardan itibaren ivme kazanan liberalizasyon ve batılılaşma olgusu, tüketiciyi harcama yapma konusunda cesaretlendiriyor’’ dedi.
 

Hisse Başarıyla eklendi