Balayı Kısa Sürdü

12.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :




Beyaz eşyada iki yıldır ertelenen talep, 2000`de faizlerin düşmesiyle patladı. Ancak ikinci yarıda satış hız kesti Yaşanan mali krizle birlikte faizlerin yükselmesi de ikinci darbe olunca 2001 yılı hedefleri aşağı çekildi

Kriz döneminde ertelenen iç talebin ardından, 2000`in ilk yarısını canlı geçiren beyaz eşya sektörü, yeni yıla balayı bitti diyerek giriyor. Uzun vadeli kampanyalar ve düşük vadelerle 2000`in ilk yarısında otomotivle birlikte yıldızı en çok parlayan sektör olan beyaz eşyada, yılın ikinci yarısı ile birlikte başlayan yavaşlama sinyalleri, yılın sonunda netleşti. Mali krizin de etkisiyle canlılığını kaybeden satışlar, 2001 iş planlarının, iç satıştan çok ihracata yönelik yapılmasına neden oldu.

ÜRETİME FREN

Mali kriz nedeniyle sonbaharda beklenen satışları gerçekleştiremeyen beyaz eşya sektörünü, faizlerin yükselmesi de vurdu. Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkan Yardımcısı Gündüz Özdemir, 2001`de üretimde bir kısıntıya gidilebileceğini belirterek, yılbaşından sonra vade farklarını gözden geçireceklerini, iç pazardaki daralmayı ihracat ile aşmaya çalışacaklarını söyledi.

`Vade farklarını gözden geçireceğiz`

Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkan Yardımcısı Gündüz Özdemir, hükümetin 2001 yılı planlarına paralel olarak şirketin durumunu gözden geçireceklerini belirterek şunları söyledi:

Yılın ilk yarısında enflasyon ve faizlerdeki düşüşün etkisiyle talepte patlama yaşandı ama mayıstan itibaren bu trend yavaşladı. Biz o zaman da bugünü görmüştük. Ama mali kriz tabii beklenen bir şey değildi. İş programımız henüz oluşmadı. 2001 için düşündüğümüzden biraz daha düşük program yapmayı planlıyoruz. İlk üç ayda faizlerin artacak olması ve yüksek faiz trendinin süreceği düşüncesiyle yılbaşından sonra vade farklarını gözden geçireceğiz.

Beyaz eşya pazarının 2001`in ilk 6 ayında beklenenden daha küçük gerçekleşeceğini düşünüyorum. 2000`in ikinci yarısı ilki kadar iyi değildi. Bu yıl vadeli satışlarda aylık vade farkları yüzde 3.5-4 oranında uygulandı. Ancak 2001`i göremiyoruz. Üretimde bir kısıntı olacak. Euronun da değeri artıyor, ihracatta büyüyeceğiz. İhracatta burada kaybettiğimizi kapatabiliriz diye düşünüyorum.

Tek şans ihracat

Vestel Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Ziya Öztürk de 2000 iç pazar satışlarının bir önceki yıla göre yüzde 15 arttığını, ancak son altı ayın ilk altı aya göre durgun geçtiğini belirterek şunları söyledi: Aslında kasım ve aralık ayları mevsim itibariyle satışların arttığı aylardır. Ancak bu yıl beklendiği kadar artış olmadı. 2001 yılında enflasyon hedeflerinin yakalanması için izlenecek olan politikalar talebi daraltma yönündedir. Maaş artışlarının da hedeflenen enflasyon paralelinde veriliyor olması ve vergi iadesi ile tasarruf teşvik ödemelerinin ertelenmesi çalışanların alım gücünü azaltacaktır.

2001, ZOR YIL

Faiz oranlarında kısa vadede düşüş beklenmemesi dayanıklı tüketim sektörünü olumsuz etkileyebilecek ana faktörler. Genel olarak 2001 yılının zor bir yıl olacağı her kesim tarafından ifade ediliyor. Türkiye ekonomisinde büyümenin yüzde 3 seviyelerinde olacağını öngörüyorum. Sektörümüz ise yüzde 5 seviyelerinde bir büyüme kaydedebilir. Çünkü dayanıklı tüketim malları sektörü her zaman genel ekonomik büyümenin üzerinde büyüyor. Vestel olarak 2001`de pazara sunacağımız yeni ürünler ve tüketiciye sağlayacağımız yeni finansman modelleri ile yurtiçi satışları ve pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz.(SABAH)
 

Hisse Başarıyla eklendi