Bak Ambalaj`da Rota Avrupa

29.08.1999 - 00:00 | Son Güncelleme :



Turkiye`de gundem dunyanin hic bir ulkesinde olmadigi kadar hizli degisiyor. Kamuoyunun gundemi oyle cabuk degisiyor ki daha gundeme konu olan olaylardaki carpikliklari duzeltmeye bile firsat kalmadan yeni bir gundem doguyor. Tipki ekmek ambalajinda oldugu gibi. Hatirlanacagi gibi bundan tam bir yil once Turkiye`nin gundemini ekmegin ambalajda satilip satilamayacagina iliskin tartismalar olusturuyordu. 20 Agustos 1998 tarihinde ekmegin ambalajda satilmasini zorunlu kilan kanunun yururluge girmesiyle baslayan tartismalar, hem kamuoyunu hem de hukumeti ikiye boldu. Bir yandan donemin bakani Mustafa Tasar`in basini cektigi ekmegin ambalajda satilmasini isteyen grup, diger yanda `citir ekmegimi geri istiyorum` diyen Basbakan Bulent Ecevit`in destegini alan firincilar. Ekmek gibi dar gelirli vatandasin temel tuketim maddesini, ambalaja sokmanin maliyetleri yukseltecegini, en onemlisi ambalajin ekmegin lezzetini yok edecegini ileri suren firincilar bu karain uygulanmamasi icin buyuk bir savas verdiler. Savasin galibi firincilar oldu. Gerci ekmegin ambalajda satilmasina iliskin karar yururlukten kalkmadi. Ama hukumet aldigi kararin takipcisi olmayinca bir kac il disinda hic bir yerde ekmek ambalajlanarak satilmadi. Ekmegin ambalajda satilmasi kararindan sonra dogacak pazardan pay almak isteyen ve ekmek ambalaji uretimi icin yatirim yapan sirketler adeta devleti ciddiye almanin sikintilarini yasadilar. Bu sirketler yatirimlarinin geri donusunu tam olarak alamadilar. Tipki Bak Ambalaj gibi. Ekmek ambalaji uretebilmek icin yatirima giden hatta bu yatirimi finanse edebilmek icin halka acilan bak Ambalaj, bu karar tam olarak uygulanmayinca dogal olarak sikintilar yasadi. Bak Ambalaj Yonetim Kurulu Baskani Cem bakioglu, ekmegin ambalajda satilmasi kararinin uygulanamamasi nedeniyle baslangicta yatirimlardan bekledikleri geri donusu alamadiklarini soyluyor. `kararin cikmasindan sonraki ilk alti ayda maalesef bekledigimizi bulamadik. Ama 1999 basindan beri hedeflerimize ulastik` diyen Cem Bakioglu bunu nasil basardiklariniysa soyle ozetliyor: `Ege yoresinin insani kurallara oldukca saygili. Bu bolgeden gelen talep, bunun yaninda ihracatta belentilerimizin ustunde gerceklesen satislar son alti ayda hedeflerimizi yakalamamizi sagladi. Su anda ekmek ambalajinda tam kapasiteyle calisiyoruz.` Cem Bakioglu, bak Ambalaj`in ekmegin ambalajda satilmasi kararinin tum Turkiye`de uygulanamamasindan dogan olumsuzlugu yenmesinde ihracata agirlik vermrelerinin onemli rolu oldugunu soyluyor. Uc yil once ihracata baslayan Bak Ambalaj`in bugun uretiminin yuzde 46`sini ihrac eden bir sirket haline geldigini ovunerek soyleyen Cem Bakioglu`nun neden ihracatta agirlik veriyorunuz sorumuza verdigi cevap oldukca carpici: `Turkiye`de asgari iki yilda bir kriz yasaniyor sikintisini sanayiciler olarak bizler cekiyoruz. Is baglantisi yapiyoruz, hammadde aliyoruz bir kriz oluyor butun isler kesiliyor. Isler kesilince hammadde elinizde kaliyor ve finans yukunuz artiyor. Artik bu tur sikintilari yasamamak icin ihracata agirlik verme karari aldik. Cunku yurtdisi pazarlarda fiyat istikrari var ve yillik anlasmalar yapabiliyorsunuz. Ustelik kar marjlari da Turkiye`den cok daha iyi.` Cem Bakioglu, Turkiye`ye yakin olmalari ve sayahat giderlerinin dusuklugu nedeniyle ihracatta Avrupa Birligi ulkelerini ozellikle tercih ettiklerini soyluyor. Temmuz ayi itibariyle uretiminin yuzde 46`sini ihrac eden Bak Ambalaj`in en buyuk hedefi 2000 yilina kadar uretiminin yuzde 80`ini ihrac eden bir sirket haline gelmek. Ihracatta agirlikli calismayi kendine ilke edinen Bak Ambalaj, tum dunyayi kasip kavuran Asya krizinden ise cok olumsuz etkilenmedi. Cem bakioglu krizden hasarsiz cikmayi nasil basardiklarini bakin nasil anlatiyor: `Isin ciddiyetini kavradik ve yatirimlari tamamen durdurduk. Yeni sektorlere girmeyerek ozsermayemizi guclendirmeye yoneldik. Ic pazarda yasanan daralmayi yurtdisi pazarlarina daha fazla agirlik vererek asmaya calistik. Bunun icin ihracatta pazarlama departmanindaki eleman sayisini artirdik. Aldigimiz tum bu tedbirler sonucu krizi hasarsiz atlatmayi basardik.` Bak Ambalaj yilin geride kalan donemi icin cok daha umutlu. Cem Bakioglu, ambalaj sektorunde satislarin en dusuk oldugu yilin ilk alti ayin da yuzde 60 kapasiteyle calismalarina karsilik hedeflerinin buyuk bir bolumunu yakaladiklarina dikkat cekiyor. Bak Ambalaj, ihracat ve satis hedeflerinin buyuk bolumunu yakalamasina ragmen aciklanan alti aylik bilancosunda kar rakaminda dusus dikkat cekiyor. 1998 yilinin alti aylik doneminde 463 milyar lira kar aciklayan, bu yilin ayni doneminde ise yaklasik 420 milyar civarinda kar aciklayan bak Ambalaj`in karindaki dususun nedeni Yonetim Kurulu Baskani Cem bakioglu soyle acikliyor: `Gecen yil o donemde Bak Ambalaj elindeki bazi makineleri satisindan saglanan bir gelir soz konusuydu. Bu yil ise tamamen faaliyet kari saglayabildik. Bu nedenle sirketin karliliginda bir azalma degil artis soz konusu.` Bundan sonra performanslarinin cok daha artacagini kaydeden Cem Bakioglu, 1999 sonunda bak Ambalaj`in 30 milyon civarinda ciro ve 1 milyon 300 bin ABD dolari civarinda kar hedefledigini soyluyor. (PARAMATIK)
 

Hisse Başarıyla eklendi