Artok: İhracatçılar için kur garantisi versinler

08.02.2002 - 09:03 | Son Güncelleme :


İTKİB Başkanı Nuri Artok, kurlardaki gerilemeyi endişe ile izlediklerini söylerken, ‘‘Gönlümüz Derviş`in sözünü ettiği rekabetçi kurdan yana. Ama bu olmuyorsa ihracatçıya kur garantisi gibi yöntemleri düşünsünler’’ dedi.

Kurlardaki tersine gidişten en çok şikayet eden İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İTKİB) Başkanı Nuri Artok, bu durumun devam etmesi halinde ‘‘ihracatçıya kur garantisi’’ verilmesi gibi yöntemlerin gündeme alınması gerektiğini savundu. Finansman konusunun ihracatçı için hayati önem taşıdığını vurgulayan Artok, 2000 yılında bastırılmış kur politikası yüzünden fiyat tutturmakta zorlandıkları, bu yıl ise kurlardaki aşırı düşüş tehlikesiyle karşı karşıya kaldığından yakındı. Almanya`nın Düsseldorf kentinde düzenlenen CPD Fuarı`nda soruları yanıtlayan Artok, ihracatçının son bir kaç yılını şöyle değerlendirdi:

‘‘2000 yılında ihracatta ancak genel mevcut durumu muhafaza edebildik. Ama düşen faizler ve düşen piyasa ateşiyle çarklar biraz daha rahat dönebildi. 2001 yılında ise tersine döndü. Geçen yıl finansmanın unutulduğu bir diğer bakış açısıyla piyasa mekanizmalarının çöktüğü bir yıl oldu. 2002 de ise, bizi bekleyen büyük bir tehlike var o da aşırı düşmüş olan kur. Meslektaşlarım 1 milyon 550 bin lira, 1 milyon 600 bin lira seviyesinden oluşmuş fiyatlarla alınan hammaddelerle imalatlarını gerçekleştirdiler. Bugün mal bedellerini alırken 1 milyon 300 bin lira seviyesindeki kur geçerli. İhracatçı için net bir kayıp söz konusu. Bundan daha da vahimi, sektörümüze özgü farkların getirdiği fiyat tutturabilme ve sipariş alabilme konusu. Bu kurlarla bizim fiyat tutturabilmemiz, sipariş alabilmemiz zorlaşıyor, işin bu boyutu da endişe yaratıyor.’’

Sektör olarak yetkililere de ilettikleri taleplerin, ‘‘gerçek değerine oturmuş, bu değere oturduktan sonra da enflasyona paralel giden bir kur’’ olduğunu vurgulayan Artok, ‘‘Bu olmadığı zaman Türkiye`nin başına yine çeşitli belaların gelmesi, bir musibet daha yaşamamız olası’’ diye konuştu. Bakan Kemal Derviş`in sözünü ettiği ‘‘rekabetçi kur’’ deyimini benimsediklerini dile getiren Artok, ‘‘Bizim rekabetçi kurdan anladığımız ihracatın yapılabildiği, dünyadaki rakiplerle eş değer şartlarda mücadele edebilecek, ithal malların çok cazip hale getirilmediği ve sıcak para operasyonlarının hortlatılmadığı bir kur’’ dedi. Artok, ‘‘Eğer ekonomik parametreler açısından bunlar mümkün olmayacaksa ihracatçıya kur garantisi denilebilecek belli bir sistemin de düşünülmeye başlaması lazım’’ derken, ‘‘kur garantisi’’ ile neyi kastettiklerini şöyle açıkladı:

Artık ihracatçı kesim olarak genel ekonominin olumsuzluklarını bu kadar sırtımızda taşımak durumunda olmamalıyız. Çok tercih etmiyoruz ama ihracatçıya farklı bir kur uygulanabilir.

Çoğunluk geçen yıl sonu itibariyle 1.470 ile 1.520 arasındaki bir değerden söz ediyor. Buradan yola çıkarak kurun bugün ne olması gerektiği hesaplanarak aradaki farkın ihracatçıya ödenebileceği ya da karşılanabileceği bir takım sistemler geliştirilebilir.

Bankacılık sistemi normale girse, belki bankacılık sistemi ile de ihracatçının kur sorunu çözülebilir.

GİSAD, ihracat rekortmeni oldu

Bundan 5 yıl önce kurulan 24 ortaklı, 7 trilyon ödenmiş sermayeli GİSAD Dış Ticaret, ihracatta 1 milyar dolar sınırını aşan ilk Türk şirketi oldu. GİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Hikmet Tanrıverdi, geçen yıl ihracatını yüzde 45.7 artırarak 1 milyar 82 bin dolara çıkaran GİSAD`ın hazır giyim ve konfeksiyon ihracatının yüzde 13.4`ünü, toplam ihracatın ise yüzde 3.3`ünü gerçekleştirdiğini kaydetti. Tanrıverdi, GİSAD`ın bu yıl 1 milyar 100 milyon dolarlık ihracat hedeflediğini açıklarken, bu yıl içinde halka açılmak için tüm hazırlıkların tamamlandığını da söyledi. Tanrıverdi, ayrıca bu yılki planları içinde menkul kıymet şirketi ve lesaing şirketi sahibi olmanın yanı sıra Avrupa`da perakende mağazacılık zinciri kurmanın da bulunduğunu belirtti.

GİSAD`ın bir ihtisas bankasına sahip olmak istediğini de söyleyen Genel Koordinatör İbrahim Özdoğan ise, ‘‘Ancak mevcut koşullarda bunu gündemimimizden çıkardık, ütopya peşinde koşmaktan vazgeçtik’’ dedi.

Genç tasarımcılar El Cezire`de

Almanya`nın Düsseldorf kentinde düzenlenen hazırgiyim sektörünün en önemli fuarlarından biri olan CPD, tam anlamıyla Türklerin akınına uğradı.Fuarda 55 Türk firması stand açtı. Fuarda Türkiye`nin genç tasarımcıları ilgi odağı oldu. Geçen yılki kreasyonunun beğenilmesi nedeniyle fuarı organize eden Idego Company`nin davetlisi olarak Almanya`ya giden Hakan Yıldırım`ın afişleri Düsseldorf`da bilboardlara asıldı.

Pek çok gazete, dergi ve televizyon kanalının ilgi gösterdiği genç Türk tasarımcılarla Arap dünyasının CNN`i olarak anılan El Cezire Televizyonu da röportaj yaptı. El Cezire, özellikle belki de Müslüman kadını simgelediği için özellikle Evrim Timur`a büyük ilgi gösterdi.
 

Hisse Başarıyla eklendi