Adidas Reebok`la birleşti, starlar aynı yerde buluştu

04.08.2005 - 10:56 | Son Güncelleme :

https://i.bigpara.com/i/55big/
Global spor ekonomisindeki canlanmayı geçen yıl öngören Financial Times konu hakkında bir araştırma yaparak, 2008 yılına kadar sektörün 100 milyar dolar büyüklüğe erişeceğini açıklamıştı. Pazarlama, lisans anlaşmaları ve muhtemel birleşmelerle ile spor şirketlerinin cirolarının katlanacağını yazan gazete haklı çıktı. Alman spor ürünleri üreticisi Adidas, mali yönden güç kaybeden ABD`li rakibi Reebok’u 3.1 milyar Euro`ya satın alacağını açıkladı. Birleşme sonrasında dünya spor ürünleri pazarında dinamikler de değişmiş oldu. Sektörün lider üreticisi Nike`ın karşısına birleşme ile çok güçlü bir rakip çıktı.Birleşme gerçekleştiğinde halen sektörün ikinci firması konumundaki Adidas`ın 9.6 milyar Euro yıllık ciroya ulaşarak, 2004 yıl sonu itibarıyla 10 milyar Euro gelir elde eden Nike`ı yakalaması bekleniyor.

Adidas`tan yapılan açıklamada, Reebok`ın her bir hissesi için nakit 59 dolar ödeneceği bildirildi. Adidas yılın ikinci çeyreğinde karını yüzde 33 artışla 94 milyon Euro olarak açıklamıştı. Şirketin satışları yüzde 8 artışla 1.5 milyar Euro`ya yükselirken, Adidas`ın toplam piyasa değeri ise 6.7 milyar Euro düzeyinde bulunuyor. Yatırım bankası ABN Amro, Reebok-Adidas birleşmesiyle yeni şirketin pazarın yüzde 26`sını kontrol edeceğini açıkladı. Sektör lideri Nike küresel spor ürünleri pazarının yüzde 33`ünü elinde bulunduruyor. ABD pazarında ise Nike`ın yüzde 36`lık pazar payına karşılık, Adidas-Reebok`un yüzde 21 pay alacağı tahmin ediliyor. Adidas`ın hamlesi, sektörde daha alt sıralarda olan Puma`nın büyüme planlarına verilen bir karşılık olarak da değerlendiriliyor. Puma, geçen hafta yaptığı açıklamada, bazı küçük spor malzemesi üreticilerini satın alarak ve yeni pazarlara girerek sektördeki payını artıracağını duyurmuştu.

Rakip kardeşler

Reebok`ı alan Adidas`ın hikayesi de oldukça ilginç. Almanya`nın Herzogenerauch adındaki küçük bir kasabasında iki kardeş Adolph ve Rudolph Dassler, ayakkabı imal etmek üzere ufak bir atölye açarlar. İkinci Dünya Savaşı sonrası, Adolph, Rudolph ile beraber çalışmak istemediğini, kendine ayrı bir ayakkabı imalathanesi açacağını söyler. Rudolph şaşırır çünkü ufacık bir kasabada iki kardeş ayrı imalathanelerde rekabet edeceklerdir. Kardeşine bunun mantıklı olmadığını, bu ufak kasabada zaten insanların sayılı ayakkabı satın aldıklarını, ikisinin birden batacağını söyler. Fakat Adolph dinlemez ve kendine yeni bir ayakkabı imalathanesi açar ve Adidas markasını yaratır. Rudolph`un ki ise PUMA`dır

Bundan sonra, iki kardeşin arasında kıyasıya bir rekabet başlar. Yıllar içinde rekabetleri doğdukları bu küçük kasabanın da dışına taşar. İki kardeş, imalathanelerini ayırdıktan sonra küserler. Adolph, 1978 yılındaki ölümüne kadar tam 29 yıl konuşmazlar. Bugün bu iki firmanın genel merkezi de doğdukları yer olan Herzogenerauch`da bulunuyor.

Pazar 100 milyar $`a ulaşacak

2008`e kadar 100 milyar doları bulması öngörülen markalı spor ürünleri pazarında Nike, dünyada liderliğini koruyor. 10 milyar dolarlık gelirle Adidas`ın önünde yer alan Nike, bu gelirin yarısına yakın kısmını basketbol pazarından elde ediyor. Futbol pazarında avantaja sahip olan ve geçen yıl 6.7 milyar dolar ciro gerçekleştiren Adidas`ın ise pazar payının yüzde 26 seviyesinde olduğu tahmin ediliyor.

Markalı spor ürünleri pazarında lider olan Nike`ın ise pazar payı ise yüzde 33 seviyesinde. Adidas`la bir zamanlar kardeş olan Puma ise ünlü tasarımcılara hazırlattığı modelleriyle 2 büyüğü takip ediyor. Puma`nın 2004 yılında toplam satışları ise yüzde 9 artarak 2.5 milyar dolar olmuştu.

Ünlüler aynı çatıda toplandı

Birleşme ile birlikte Adidas ve Reebok ürünlerinin pazarlama ve reklam kampanyalarında kullanılan birçok ünlü isim de aynı çatı altında buluşacak. Basketbol oyuncusu Allen Iverson(Reebok), futbolcu David Beckham (Adidas), rapçi Jay-Z (Reebok) ve Missy Elliot (Adidas) bundan sonra aynı kurum için çalışacak. Adidas`ın ünlü reklam kampanyası `Impossible is Nothing`de (İmkansız hiçbir şeydir) dünyaca ünlü sporcular yer alıyor: David Beckham, Muhammed Ali, NBA yıldızı Tracy McGrady, koşucu Haile Gebrselassie. Adidas, ayrıca yeni ClimaCool ürünlerinin lansmanını ünlü tenisçi Anna Kournikova`nın dahil olduğu reklam filmleriyle destekliyor. Teniste Amerika`nın yıldızı Venus Williams da spor malzemeleri üreten Reebok firmasıyla yaptığı 40 milyon dolarlık anlaşmayla dünyanın en çok kazanan kadın sporcusu unvanına sahip.
 

Hisse Başarıyla eklendi