500 Milyon Doları Toprağa Gömüldü

07.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :


Ankara - İstanbul arasındaki mesafeyi, hızlı trenlerle 2.5 saate indirmek için başlatılan 11 milyar dolarlık projenin en önemli parçası olan Ayaş Tüneli projesinden tamaman vazgeçildi. Ankara - İstanbul arasındaki demiryolu 1 milyar dolarlık harcamayla rehabilite edilerek, süre 3.5 saate indirilecek.


Ankara - İstanbul Demiryolu ve Ayaş Tüneli projesi, 1970`li yıllarda gündeme geldi. Siyasetçilerin uzun yıllar dillerinden düşürmediği projenin 5 milyar dolarlık harcama gerektiren bölümü olan Ayaş Tüneli`nin inşaatına 1982 yılında başlandı. Ancak o tarihten bu yana 10 milyar dolarlık maliyetin sürekli bir tartışmaya neden olması, projeye yeterli ödenek ayrılamaması nedeniyle tünel bitirilemedi. 10 kilometrelik tünelin bugüne kadar sadece 800 metrelik bölümü açılabildi.


Tünel için bugüne kadar 500 milyon dolar harcanırken; Devlet Demir Yolları (TCDD), projenin gelişen teknolojinin gerisinde kalması, maliyetinin de çok pahalı olması ve bitirilmesinin olanaksaz hale gelmesi nedeniyle Ayaş Tüneli`nden tamamen vazgeçti. TCDD, bunun yerine Ankara - İstanbul Demiryolu`nun rehabilitasyonunu öngören 1 milyar dolarlık yeni bir proje için düğmeye bastı. Projenin yapımını üstlenen Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatları Genel Müdürlüğü, yeni projenin ilk etabı olan Ankara - Eskişehir arasındaki bölümü için ihaleye çıktı. Bu etabın 360 milyon dolara malolacağı hesaplanıyor.


Yeni proje kapsamında, demiryolu üzerindeki keskin kavşaklar düzeltilerek, hat hızlı trenlere uygun hale getirilecek. Ayrıca hatta paralel ikinci bir hat daha kurulacak. İki hat da elektrikli trenlerin çalışmasına uygun hale getirilecek.
34 ayda tamamlanması hedeflenen bu projenin bitmesinin ardından bu kez Eskişehir - Köseköy (İzmit) arasındaki hattın rebalitasyonu yapılarak, ikinci bir hattın daha kurulacağı kaydedilirken; TCDD, hatta çalışacak hızlı trenleri satın almak için ihale açtı. İhaleyle, saatte 200 - 220 kilometre hız yapan 5 tane döner yastıklı (till thing body) tren satın alınması öngörülüyor.


Hattın ilk etabının rehabilitasyonunun tamamlanmasının ardından Ankara - Eskişehir arası 1 saate inecek. Böylece Ankara - İzmir, Ankara - İstanbul ve Ankara Afyon tren seferleri 2 saat kısalacak. Hattın Eskişehir - Köseköy bölümünün tamamlanmasının ardından Ankara - İstanbul arası 3.5 saate düşecek. Türkiye böylece hattı 1 saat daha kısaltmak için 10 milyar dolar daha fazla para harcamak zorunda kalmayacak. Bu arada, bundan sonra mantar yetiştirme dışında işe yaramayacağı belirtilen Ayaş Tüneli`nin yıllar önce tamamen terketildiği de anlaşıldı. Bölgede yaşayanlar Ayaş Tüneli`nin temelinin atıldığı tarihi bile anımsamıyorlar. Ankara`nın Ayaş ilçesinde yaşayanlar tünelle ilgili olarak çok eskiden temeli atıldıydı, bir kapandı, bir açıldı. Şimdi ne oluyor hiç haberimiz yok diyorlar. Ayaş ilçesine sadece üç kilometre mesafedeki tünel girişi bu sözleri doğruluyor. Dünyanın en büyük tünellerinden biri olmaya adayken, şimdi adeta yok olma savaşı veriyor. Tünel bölgesi bugün bombalanmış bir kasabayı andırıyor. Şansiye sahasında Demirel Caddesi isimli bir caddesi bile bulunan tünel şantiye binaları yağmurun, fırtınanın esiri olmuş camları kırılmış, çatıları uçmuş. Tünel`in girişi sararmış çiçekler ve otlarla sarılmış. Çelik raylar tekerleğe hasret, pas içinde kalmış. (MİLLİYET)
 

Hisse Başarıyla eklendi