Niyet Mektubunun, Maliye Politikalarına Ilişkin Maddeleri

Bigpara Haber
11-19. MADDELER:

ANKARA (A.A) - 22.12.2000 - Türk hükümetinin ekonomik programıyla ilgili olarak Uluslararası Para Fonu IMF`e gönderdiği ek niyet mektubu,IMF İcra Kurulunda dün gece kabul edildi. Devlet bakanı Recep Onal ile Merkez Bankası Başkanı Gazi Erçel`in imzalarını taşıyan ve IMF Başkanı Horst Köhler`e hitaben yazılan ek niyet mektubu, 62 maddeden oluşuyor. Ek niyet mektubunun, maliye politikalarına ilişkin 11-19. maddeleriana hatlarıyla şöyle:


MALİYE POLİTİKASI;

11. Kamu sektörünün (ki bu kapsama konsolide merkezi bütçe, bütçedışı fonlar, mahalli idareler, KİT`ler, sosyal güvenlik kuruluşları, Merkez Bankası ve işsizlik sigortası fonu dahil edilmektedir) faiz dışı fazlası, sadece 2000 yılı için öngörülen gerçekleşme rakamlarına kıyasla değil, aynı zamanda orjinal program hedeflerine göre de güçlendirilecek. 12. Bu maddede, kamu sektörü faiz dışı fazlasını, GSMH`nin %2`si kadar artırarak, 2000 yılı için öngörülen GSMH`nin %3.0`dan, 2001 yılında (GSMH`nın %3.75`i olan orjinal hedefe karşı) GSMH`nın %5.0`ine çıkarmanın hedeflendiği vurgulanıyor. Buna göre, Kamu sektörü borçlanma gereğinin 2000 yılında, GSMH`nin % 18.5`lik seviyesinden, 2001 yılında GSMH`nın %10`una düşmesi öngörülüyor. 2002 yılında, kamu sektörü faiz dışı fazlasının, 2001 yılı seviyesi civarında tutulması amaçlanıyor. Bunun, operasyonel açığı 2001 yılı seviyesi civarında tutmak için yeterli olacağı bekleniyor. 13. Bu maddeye göre, kamu sektörü hesaplarında hedeflenen iyileşmeler, sadece konsolide bütçe seviyesinde değil, aynı zamanda, kamu sektörünün konsolide bütçe dışında kalan kısımları düzeyinde de koordineli bir çalışma yapılmasını gerektirecek. Konsolide bütçeye ilişkin olarak, 2001 yılında özelleştirme gelirleri, faiz gelirleri ve Merkez Bankası kar transferleri haricindeki faiz dışı fazlanın, en azından 8 katrilyon 735 trilyon lira olmasının beklendiği vurgulanıyor.


14. Eylül 2000 tarihinde uygulamaya konan tasarruf önlemlerine ilavaten, 2001 yılı Bütçesi`nin kabulü öncesinde, 2000 yılı Bütçesinde uygulamaya alınan geçici önlemlerin kaldırılmasının etkilerinin kısmen bertaraf edilmesi amacıyla, bazı önlemler alınmakta olduğu belirtiliyor. Önlemlere ilişkin dolaysız vergiler, dolaylı vergiler, vergidışı gelirler, harcama, memur maaşları gibi detaylara yer veriliyor. 15. Harcama tarafında yapılacaklar anlatılıyor. Bu maddeye göre, memur maaşları Aralık ayında, 2000 yılında hedeflenen enflasyonun üzerine çıkan enflasyon farkını telafi etmek için artırılacak. 2001 yılının ilk yarısı için ise maaşlar Ocak ayında %10 artırılacak. Ayrıca, GSMH`nin %0.3`ü oranındaki bir tasarruf, bütçe uygulaması süresince, bütçe kanunun 53. maddesi kapsamındaki diğer cari harcamaların kısılması ile sağlanacak. 16. Kamu sektörünün konsolide bütçe dışında kalan bölümü konusundaki beklentilere yer veriliyor. Buna göre KİT`lerin faiz dışı dengesi 2000 yılında GSMH`nın % -1.5`i olup, bu oranın 2001 yılında GSMH`nin % -0.9 olması bekleniyor.


17. Önlemlerin hayata geçirilmesi ve daha önce ifade edilen mali hedefler doğrultusunda hazırlanan 2001 Yılı Bütçesi`nin Meclis Bütçe ve Plan Komisyonu`nda kabulü, (elektrik tüketimi üzerinden sabit ücret alınmasını sağlayan hükümler dahil) IMF İcra Direktörleri Kurulu`na Stand-by anlaşması kapsamındaki üçüncü ve dördüncü gözden geçirmelerin tamamlanması talebinin sunulması ve Ek Rezerv Olanağı`ndan yararlanılması için ön koşul teşkil edeceği belirtiliyor. 18. Bu maddeye göre, 2001 yılı mali hedeflerinin gerçekleştirilmesi, bir dizi performans kriterleri ve endikatif hedefler aracılığıyla izlenecek. 19. Program hedeflerine ulaşmak için, belirtilen mali tedbirlerin yeterli olacağının düşünüldüğü ifade ediliyor. Ancak, başta enflasyon ve dış cari hesaplar olmak üzere, ana makroekonomik hedeflere ulaşılması için, gerekli olması halinde, ek mali tedbirlerin de yürürlüğe konulabileceği anlatılıyor.

Diğer Ekonomi Haberleri