Yan Sanayide Kâr Alarmı

Bigpara Haber
Otomotiv sektöründeki 2.1 milyar dolarlık ihracatın yarısını gerçekleştiren yan sanayiciler bu başarıya rağmen çok sıkıntılı. Sektörde artan maliyetler kâr oranlarını düşürüyor.


Mali kriz otomotiv sektörünün altın günlerini sona erdirirken, yan sanayide de alarm zilleri çalmaya başladı. Ocak-Kasım dönemindeki 2.1 milyar dolarlık ihracat içinde 1.3 milyar dolarlık önemli bir payı bulunan otomotiv yan sanayi, kârlılığın azalmasından yakınıyor. Yan sanayinin önemini bilen otomotiv sektörü uzmanları, ihracatın 3 yıl içinde 5 milyar dolar seviyelerine çıkacağını öngörürken, bunun yarısını yan sanayinin karşılayacağını belirtiyor. Ancak yan sanayi, ihracat artarken fiyatların aynı kalması ve kâr marjını daraltmasından şikayetçi. TAYSAD Başkanı Ahmet Bayraktar, otomotiv pazarında görülen patlamanın yan sanayiye yansımadığını söyledi. Bayraktar, Üretilecek parçaların 2-3 yıl önceden programının yapılması gerekiyor. Bu yüzden bundan sonraki üretim projeksiyonları için bazı beklentilerimiz var dedi. Birçok olumsuzluklara rağmen ihracatta artış olduğunu belirten Bayraktar, Bu seneyi 1.3 milyar dolar ihracat ile kapatacağız. Ancak artış oranlarımız düşmeye başlıyor diye konuştu.

EURO ETKİLEDİ;

İhracat oranının azalmasını, euro yüzünden Avrupa ülkelerine yapılan ihracatın kârlı olmamasına, hammadde girdileri ve lojistik maliyetlerindeki artışlara bağlayan Bayraktar, Belki daha fazla ihracat rakamına ulaşılmış gibi gözüküyor ancak fiyatlar aynı kaldı. Bu yüzden de kârlılık kayboldu. Bu sıkıntılar nedeniyle alarm zilleri çalıyor diye konuştu. Bayraktar, Türkiye`de yan sanayinin kalkınması için büyük potansiyelin olduğunu belirterek, Özellikle kalifiye insan kaynağı açısından büyük potansiyelimiz var. Bunu değerlendirmemiz gerekiyor diye konuştu.


Jeep tutkunlarına özel: Diesel Cherokee;

Türkiye`de ilk defa AutoShow 2000`de sergilenen Jeep markasının ilk diesel Grand Cherokee`si Jeep Grand Cherokee 3.1 Turbo Diesel, satışa sunuldu. Araçta, 3.1 litrelik 3600 devir/dakikada 140 beygir güç üreten motor kullanılıyor. Jeep Grand Cherokee 3.1 TD deri döşeme koltukları, direksiyondan radyo, teyp, ekstra sessiz yalıtımı, ısıtmalı ön koltukları, mini yol bilgisayarı gibi fonksiyonlarıyla büyük konfor sağlıyor.


Porsche 911 GT2 Mayıs`ta yollarda;

İlk defa Ocak 2001`de Detroit Motor Show`da görücüye çıkacak Porsche`nin yeni top modeli 911 GT2, Mayıs ayında hız tutkunları ile kavuşacak. 462 beygir güç üreten motoru ile Porsche serisi araçların en güçlüsü olan 911 GT2, 911 Turbo`ya göre azıltılan ağırlığı, 42 beygir artırılan motor gücü ile adından sıkça söz ettireceğe benziyor. Yenilikçi Seramik Kompozit fren GT2`de 4 hava yastığı gibi standart olarak sunuluyor. 315 km/h maksimum sürate sahip olan araç, 0-100km/h`ye 4.1 saniyede ulaşıyor.


A2`ye Avrupa Alüminyum ödülü;

Audi AG`nin tamamen alüminyum gövdeden ürettiği A2 modeli, Avrupa Alüminyum 2000 Ödülü`ne layık görüldü. Audi A2, Audi AG`nin 1994 yılında A8 modelinden sonra Audi Uzay Kafesi tekniğiyle üretilen ikinci modeli olma unvanını taşıyor. Alüminyum şasi, otomobil ağırlığını yüzde 40 azaltmasına karşın çelik şasilerden daha sağlam, dayanıklı ve güvenli. Otoda kuyruklar eridiDoĞuŞ Otomotiv Genel Müdürü Ömer Aksaç, yoğun talep nedeniyle bazı modellerde oluşan sıraların, mali krizin ardından eridiğini söyledi. Taşıt Alım Vergisi`nin yüzde 60 artacak olması nedeniyle otomotiv sektöründe büyük canlılık beklediklerini anlatan Aksaç, son mali krizin piyasayı olumsuz etkilediğini ifade etti. Aksaç, şöyle devam etti:

Faizlerin yüzde 3`lerden, yüzde 6-10 gibi oranlara çıkması, kredi kullanacak müşterilerin siparişlerini iptal etmesine yol açtı. Gecelik faizlerin ve reponun da çok çıkması, paranın buraya kaymasına neden oldu, otomobil kuyrukları eridi dedi. (SABAH)

Diğer Ekonomi Haberleri