Türkiye’nin ihracat kapısının özelleştirmesine Danıştay freni

Bigpara Haber
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, Global-Hutchison-Ege İhracatçı Birlikleri...

konsorsiyumunun geçen yıl 1 milyar 275 milyon dolarlık teklifle kazandığı İzmir Limanı özelleştirmesine ilişkin
ÖYK kararının yürütmesini durdurdu. Limanda Türkiye’nin ihracatının üçte biri gerçekleştiriliyor

DANIŞTAY İdari Dava Daireleri Kurulu, TCDD Genel Müdürlüğü’ne ait İzmir Limanı’nın özelleştirilmesi amacıyla yapılan ihale ile ihaleyi sonuçlandıran Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararının yürütmesini durdurdu.

4 grup yarışmıştı

İzmir Limanı’nın özelleştirme ihalesinde Babcock&Brown-PSA-Akfen Grubu, Alsancak Grubu ve Çelebi Holding ile yarışarak 1 milyar 275 milyon dolar teklif veren Global-Hutchison-Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) Ortak Girişim Grubu vermişti. İzmir Limanı, bölge ihracatının yüzde 90’ını, Türkiye ihracatının da yaklaşık üçte birini gerçekleştiriyor. Ancak yatırım yapılmadığı için limana büyük gemiler yanaşamıyor. ÖİB bu nedenle ihale şartnamesine yatırım şartı koydu.
Konsorsiyumda yer alan Hutchison Port Holdings ise dünyanın önde gelen konteynır limanları işleticisi konumunda bulunuyor. Dünyada 44 liman işleten şirket, Hong Kong, İngiltere ve Almanya merkezli çalışıyor. Dünyada 400 milyon olan konteyner elleçlemesinin 59.3 milyon adedi Hutchison’a ait. Şirket, dünya ticaretinin yüzde 15’ini yapıyor.

İki dava açıldı

Liman-İş Sendikası ve Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı’nın İzmir Limanı’nın 49 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi amacıyla 3 Mayıs 2007’de yapılan ihale ile bu ihalenin onaylanmasına ilişkin 3 Temmuz 2007 tarihli ÖYK kararının iptali ve yürütmesinin durdurulması istemiyle Danıştay’da iki ayrı dava açmıştı. Danıştay 13. Dairesi, iki ayrı davada da söz konusu ihale ve ÖYK kararının yürütmesinin durdurulması istemlerini reddetmişti. Davacı Kamu İşletmeciliğini Geliştirme Merkezi Vakfı’nın dairenin bu kararına itirazı üzerine dosyaları görüşen Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, itirazları kabul etti ve dava konusu işlemlerin yürütmesini durdurdu.

Acil yatırım şart en yeni vinç 22 yaşında

1959 yılında hizmete giren, 2 bin 959 metre rıhtım uzunluğu ve 902 bin metrekare alana sahip İzmir Limanı’nda 2001 yılında 490 bin konteyner elleçlenirken, 2006’da bu rakam 850 bin konteynıra yükseldi. İhaleyi kazanan konsorsiyumun hedefi bu rakamı 3.5 kat artırmak olarak açıklandı.
Bu arada limandaki acil yatırım ihtiyacı sıkıntı yaratıyor. Limanda gemilerden konteynır boşaltma ve yüklemede kullanılan 40 tonluk 5 vincin eski olması işlerin durma tehlikesini beraberinde getiriyor. Limandaki en yeni vinç 1986 yapımı. Geçtiğimiz günlerde bir vincin bakıma alınmasıyla ihracatta ciddi aksama olmaya başladı. Birkaç yıl önce bir vinç bozulduğunda işler durmuştu.

Global: Karar ‘ara karar’ niteliğinde

GLOBAL Yatırım Holding’ten Danıştay kararına ilişkin açıklama geldi. Açıklamada, şöyle denildi: “Şirketimiz söz konusu davanın tarafı olmadığı gibi, ihaleyi yapan Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından da ihalenin iptali yönünde şirketimize herhangi bir bildirim yapılmamıştır. Türk idari yargı sisteminde yürütmenin durdurulması konusunda verilen kararlar ’ara karar’ niteliğinde olup bundan sonraki süreçte Danıştay 13. Dairesi davanın esasını inceleyerek karara bağlayacaktır. İzmir Limanı’nın özelleştirilme süreci ÖİB’in öngördüğü şekilde devam etmektedir.”
Konsorsiyumda olan EİB Liman Hizmetleri’nin Başkanı Servet Eröcal ise kararın özelleştirme sürecini uzatacağını vurguladı.

Diğer Genel Haberleri