Sikintilarini Asan Yunsa Buyumesini Kadin Kumasiylasaglayacak.

Bigpara Haber
1998`i sikintilarin asilma yili olarak goren Yunsa, bugun sikintilarini asmis olarak yoluna devam ediyor. Gectigimiz yil devreye giren kadin bandi uretiminin kapasitesini artirmayi planlayan sirket, uc yil sonunda 7.5 milyon metre olan toplam uretimini 12 milyon metreye cikartmayi hedefliyor. Onumuzdeki yil kadin kumasini ic pazara sunmayi planladiklarini aciklayan Sabanci Holding Tekstil Grubu Baskani ve Yunsa Genel Muduru Yakup Gungor, sunlari soyledi: `1998 yilini tekstil sektorunun geneli agir zorluklarla gecirdi. 98`i 1 trilyon karla kapattik. Ama bizin butcemiz bunun yukarisindaydi. 98 yilini sikintilarin asilma yili olarak gorduk. Kapasitemizi tam olarak kullanamadigimiz donemlerde biz kotumser olmayi, eleman cikarmayi secmedik. O donemlerde evin icinde guclenme donemleri olarak adlandirdik ve eleman egitimine agirlik verdik. Bircok faktoru yeni bir gozle yeniden ele aldik. 99` Ocak ve Subat`i toparlanma aylariydi. Mart ayindan itibaren butce hedeflerimizi yakalamaya basladik. Yilsounna geldigimizde butce hedeflerimizdeki 70 milyon dolar ciro, 50 milyon dolar ihracat ve cironun yuzde 8`i kadar vergi oncesi kar hedefini yakalayacagimiza inaniyoruz.` 1999 butcesinde kadin kumasi satislarini toplam satislarinin yuzde 15`i olarak butcelediklerini soyleyen Gungor, su anda bu rakamin yuzde 30`a ciktigini belirtti. Kadin bantinin agirlik verilen pazarlarda, hemen hemen erkek bandini yakaladigini ifade eden Gungor, `kadin kumasi yatirimindan once Yunsa`nin yillik 6 milyon metre yunlu kumas kapasitesi vardi. Kadin kumasinin ilk yatirimini 1.5 milyon metre kapasiteyle yaptik. Onumuzdeki 3 yillik projeksiyonda, kadin kumasi kapasitesinin, erkek kumasi kapasitesini yakalama hedefi var. 3 yilin sonunda piyasaya yarisi erkek, yarisi kadin bandinda olmak uzere 12 milyon metre yunlu kumas uretimi yapan bir fabrika haline gelmeyi planliyoruz. Kadin kumasinda Amerika ve Ingiltere pazarinda aktifiz. Turkiye`ye henuz sunmadigimiz buyuk bir potansiyelimiz var. Kadin kumasini Amerika ve Ingiltere`den sonra ic pazara 1 yil sonra konfeksiyoncuya yonlenmis bir koleksiyonla sunacagiz` diye konustu. 1998`in 4-5 ayi ile 1999`un ilk 4-5 ayi kiyaslandiginda carpici farklar goruldugunu ifade eden Gungor, sozlerine soyle devam etti: `1998`in ilk 4-5 ayinda butun dunya pazarlarinda cok ciddi bir talep durmasi vardi, is yoktu. 1999`un ilk 4-5 ayinda tablo bu degil. Dunya pazarlarinda is var ama fiyatlar uzerinde baski ve siddetli bir rekabet var. Bu nedenle siradan mallar yapiyorsaniz, marji daha da daraltiyor. O nedenle 99`a hem kapasitemizi doldurarak girdik, hem de daha siradisi mal yapma abasi icindeydik. Ilk iki ayinda kapasiteyi doldurabilirdik ama marji elde edemedik. Ama mart ayindan itibaren hem kapasiteyi doldurup, hem de katma degeri daha yuksek, daha siradisi mallara gecmeyi becerebilirdik. Mart ayindan itibaren butcemizde ongordugumuz hedeflerimizi yakalamaya basladik.` Yunsa`nin 1998`i 40 milyon dolar ihracat kapattigini anlatan gungor, Kuzey Amerika`nin ihracati icindeki payinin yuzde 45 oldugunu soyledi. Yuzde 17-18`lik ihracatin da Ingiltere`ye gerceklestirildigine deginen Gungor, Uzakdogu pazarinin Ingiltere`den kontrol edildigini belirtti. Fransa ve Italya pazarinin 1998`deki talep daralmasiyla birlikte ciddi oranda kuculdugunu aciklayan Gungor, almanya pazarinda ise pozisyonlarini koruyabildiklerini ifade etti. Yeni pazar arayislari icinde ozellikle Portekiz ve Ispanya`da onemli gelismeler kaydettiklerini kaydeden Gungor, `Bundan once de yeni baslayan ve gelisme bekledigimiz iki pazar Uzakdogu ozellikle Cin ve Japonya`ydi. 98`e kaar bu pazarlarda cok iyiydik. Ikinci onemli pazarimiz da Guney Amerika ozellikle Brezilya`ydi. Burada da 98`in ortalarina kadar ciddi gelismeler kaydettik. Onemli gelismenin saglandigi pazarlar hala Portekiz ve Ispanya pazari` dedi. Yilsonunda tamamlanmasi planlanan 3 milyon dolarlik iplik yatirimina basladiklarini aciklayan Gungor, yatirimin amacini soyle acikladi: `Yunsa kapasite olarak buyurken, iplik kapasitesini buyutmedi. IPligi disaridan satin almak cazip gorundu o zaman. Biraz daha fantezi, katma degeriyuksek mallar uretmeye baslayinca da hem ekonomik olmasi hem de katmadeger acisindan iplik uretiminin daha dogru olacagina karar verdik. Yunsa`nin ilerideki buyumelerinde de saglam bir baz olusturur diye dusunduk. Yeni yatirimla birlikte iplik uretim kapasitemizi bu yil icinde yuzde 35 oraninda artiracagiz. Iplik yapma kabiliyetini yukselterek, farkli teknolojilerde iplik yapma ozelligini artirmaya calisiyoruz.` Turkiye`de yunlu kumas uretiminin 35 milyon metre oldugunu soyleyen Gungor, sunlari soyledi: `35 milyon metrelik pazarin yarisi orta ve ortanin altindaki pazar seviyesinde. Yani fiyat olarak nispeten daha ucuz, miktar ve model icerigi olarak da modadan pay almak yerine, ihtiyac sahibinden pay almaya yonelmis mal grubu. Bu grupta Yunsa hic yok. Toplam pazarin yuzde 25`e yakin kisim da kesici, terzi pazari, burada da Yunsa yok. Yunsa`nin oldugu pazara ortanin ustu kademedeki konfeksiyon pazari diye bakarsak, kendi kategorisinde Yunsa`nin payi yuzde 30`lardadir. Dogrudan konfeksiyoncuya satariz. 98`den 99`a bu pazar payinda bir gerileme yok ancak pazarin daralmasiyla birlikte Yunsa`nin pazar payi da daraldi.` (FINANSAL FORUM)

Diğer Genel Haberleri