Sektorlerin Fali.

Bigpara Haber
Borsa, Ekim ortalarindan itibarenbaslattigi hizli yukselisle tum dikkatleri uzerine cekiyor. Bu yukseliste, Turkiye`nin 2000`le birlikte yepyeni bir doneme adim atmasinin rolu buyuk. 2000 yilinin en azindan ilk aylarinda bir yildiz olacagi tahmini yapilan borsa sektorlerinin fali bakildi
Yeni donemde one cikacak sektorler
DemIr Celik: 1999 yilinin ikinci yarisindan itibaren demir celik urunlerine gelen talebin 2000 ve 2001 yillarinda da artarak devam etmesi bekleniyor. Sektode arz yetersizligi var. Talebin fiyatlari tirmandirmasi beklenebilir. Turkiye`de de durgunluktan buyumeye gecilmesi ve depremin getirebilecegi ilave taleple gozde sektorlerden olabilecegi dusunuluyor.
Telekomunikasyon: Turk Telekomun ozellestirilmesi, 3 yeni GSM lisansi satislari, hem telekomunikasyon sektorunun, hem de buyuk altyapi yatirimlarini gerceklestiren sirketlerin one cikmasini saglayacak.
Turizm: Abdullah Ocalan`dan, depreme kadar uzanan cok cesitli nedenlerle 1999 yilinda turizm gelirlerinde yuzde 27 gerileme yasandi. Olumsuzluklarin ortadan kalkmis olacagi beklentisi ile 2000 yilinda turist sayisinda 9 milyon turist ile yuzde 20, turizm gelirlerinde ise 7.2 milyar dolar ile yuzde 60 artis yasanacagi tahmin ediliyor.
Otomotiv: 1994`den sonra en kotu donemini yasayan otomotiv, ek tasit alim vergilerinin ikiye katlanacak olmasina karsin, yine de daha iyi performans gosterecek. Faizde yasanan dususun 2000 yilinda da devam edeceginin beklenmesi, cazip oranlarla verilen tasit kredilerinin sektoru canlandirmasi bekleniyor. Ekonomide beklenen buyumenin hafif ticari arac talebini olumlu yonde etkileyecegi, sektorde bulunan yuksek atil kapasite nedeni ile uretimin artacak talep karsisinda darbogazla karsilasmayacagi dusunuluyor. Otmotiv ve yan sanayinin 2000 ve 2001 yillarinda onemli potansiyel vaad ettigini dusunuyoruz.
Beyaz Et: Pilic eti ve tavuk tuketimi Turkiye`de yilda ortalama yuzde 13.61 oraninda artiyor. 2004`de halen 10.4 kilo olan kisi basina tuketimin 15 kiloya cikmasi ve pazar buyuklugunun ise bugunku fiyatlarla 1.2 milyar dolardan 1.85 milyar dolara yukselecegi tahmin ediliyor. Sadece yurt ici talep tarafindan suruklenen sektorun, ihracat imkani bulabilmesi yuksek ve surekli olan buyumenin daha da hizlanacagini dusunuyoruz.
Donmus gida: Yapisi geregi yuksek stokla calismak zorunlulugu sonucunda agir finansman yuku altinda bulunan dondurulmus gida sektorunun, reel faizlerin gerilmesi ve faizlerdeki dususun 2000`de devam edecegi beklentisi ile 2000`de k_rliligini arttiracagi bekleniyor. Bunun yaninda her yil yuzde 20-25 civarinda buyuyen sektorun 1999`da yasanan olumsuzluklardan etkilenmis olup 2000`de yeniden yuksek buyume hizini yakalayacagini tahmin ediyoruz.
Cimento: Marmara Bolgesi`nde faaliyet gosteren cimento sirketlerinin deprem sonrasi yeniden yapilanma nedeniyle s atislarini artiracagini dusunuyoruz. Ayrica, PKK terorunun gucunu kaybetmesi hem ozel sektor hem de kamu sektorunun Guney Dogu Anadolu Bolgesi`ne yapilacak yatirimlarini artirici etki yapacak. Bazi buyuk kuruluslar, 1999 yilinda bu yatirimlarinin ilk adimini atmistir. Sektordeki mevsimselligi de gozonune alirsak, satis ve k_r hasilatlarinin ikinci yaridan itibaren canlanacagini dusunmekteyiz.
Tekstil: Son iki yildir kotu durumda olan tekstil sirketlerinin satislarinda artis olacagini tahmin ediyoruz. Ozellikle GAP projesinin ardindan pamuk uretiminin artmasi sirketlerin maliyetlerini de kismen azaltacaktir. Tekstil sektorunun en buyuk ihrac pazari yuzde 48 ile AB rekabet avantajlari bulunmasina ragmen AB pazari daralmis durumda bulunuyor. Bu pazarda ihracati en fazla antidamping uygulamalari etkiliyor. Ikinci buyuk pazar konumundaki ABD`de ise kota uygulamasi bulunmaktadir. Eylul 99`da yasanan gelismelerle ek kota olanagi saglandi. ABD`nin tekstil kotalarini yukselmesi de bu ulkeye ihracat yapan sirketlerin yurdisi satislarini artirici etki yapacak.
Perakende: Birkac yilda inanilmaz bir gelisme gosteren perakende sektoru bugun 75 milyar dolarlik bir pazar durumuna geldi. Yerli zincirlerin yanisira dev yabanci perakende zincirleri de pazarda yerini aldi. Bu gelismelere ragmen hipermarket ve supermarketlerin toplam sektor icindeki payi yuzde 30-32 seviyelerine ulasti. Her yil yuzde 10 buyuyen pazarin onunde daha cok yolu oldugu gorulmektedir. (SABAH)

Diğer Genel Haberleri