Satislarini Baharda Artiran 30 Sirket.

Bigpara Haber
Borsa`nin1999`un son aylarinda ataga kalkmasi ve bu atagini 2000 yilinda da surdurmesi buyuk, kucuk bircok yatirimciyi hisse senedi piyasasina cekti. Ozellikle alternatif piyasalarin durumu gozonune alindiginda borsa, 1999`un yildizi oldu. 2000 yilinda da borsanin ayni performansi gostermesi bekleniyor. Bu nedenle yatirimcilarin borsaya ilgisinin de devam edecegi tahmin ediliyor. Borsanin yildizinin parlamasiyla hisse senedi piyasasina giren yatirimcilar, bu piyasayi yavas yavas tanimaya calisiyor. Hem borsanin isleyisi hem de hisse senedi hareketlerinin hangi temel ve teknik faktorlere dayanarak gerceklestigini kavramaya calisan bu yatirimcilara isik tutacak bir arastirma yaptik. Arastirmamiz hisse senetlerinin fiyat hareketlerini etkileyen mevsimsel faktorleri kapsiyor. Bu arastirma kapsaminda da ozellikle ilkbahar aylarinda hareketlenen hisse senetlerine dikkat cekmek istiyoruz. Bu calisma yapilirken donemsel verileri yeterli olmayan sirketler degerlendirme disi tutuldu. Calismada sadece sanayi sirketlerinin net satislari baz alindi. Yaptigimiz degerlendirme net satislarini yilin ikinci ceyreginde en cok artiran sirketlerin turizm, cimento ve bira sektorlerinden ciktigini ortaya koydu. Yaptigimiz siralamada turizm sektorunun bu satislarda one cikmasi dikkat cekiyor. Sirket bazinda ise ilk sirayi Marmaris marti aliyor. Ikinci siraya da Marmaris Altinyunus oturuyor. Cimento sektoru sirketlerinin bir cogu ise calismamizda ilk otuz arasina girmeyi basardi. Bira sektorunde de Anadolu Grubu bira sirketleri satislarini en cok artiran sirketler arasinda yer aldi. Cimento sektoru hem mevsimsellik hem de bolgesellik ozelligi gosteriyor. Sektorde satislar bahar aylarinda insaat sektorunun canlanmasiyla birlikte artiyor ve yaz aylarinda doruga cikiyor. Turkiye`nin iklim ozelliklerinden dolayi, yilin ikinci ve ucuncu ceyregi insaat yapimi icin uygun oldugundan insaat izinlerinin buyuk cogunlugu bahar aylarinda aliniyor. Yazin canlanan diger sektorlere yapilacak olan yatirimlar da cimento satislarinin artmasinda diger bir etkeni olusturuyor. Turkiye`nin bircok bolgesinde kis mevsiminin cok etkin olmasi insaat mevsimini kisaltiyor. Bu nedenle ilk ceyrekte cimento satislari yilin en dusuk seviyesinde oluyor. Dolayisiyla canlanmanin basladigi ikinci ceyregin satislari ilk ceyrekle kiyaslandiginda yuksek oranli artis goruluyor. Tuizm sektoru acisindan oldukca sansli olan Turkiye`de, bahar aylarinin oldukca sicak ve turizme elverisli olmasi yaz turizminin yilin dorduncu ve besinci aylarindan itibaren canlanmasini beraberinde getiriyor. Turizm sektorunde yer alan sirketlerin kis turizminden cok, yaz turizmine agirlik veriyor olmasi da, yilin ikinci ceyreginde gerceklestirdikleri satislarin yilin ilk ceyregine kiyasla onemli oranda artmasina neden oluyor. Bu yil, terorun sona ermesi, turizm gelirlerinin bahar aylarindan itibaren artacagi beklentisi, turizm sirketlerinin yilin ilk yarisinda yuksek kar aciklayacagi beklentisini doguruyor. Calizmamizda on plana cikan bira sektounde ise yilin ilk aylarinda bira ve alkolsuz iceceklerin tuketiminin sinirli kalmasi ve bahar aylarinda havalarin isinmasiyla tuketimin artmasi sektorun canlanmasina ve satislarin artmasina neden oluyor. Bu nedenle bira satislarinin ilk ceyrekten ikinci ceyrege gecerken yukseldigi goruluyor. Bira ve alkolsuz icecek sektorunde satislarin artmasinda bir diger faktor de turizm mevsiminin iyi gecip gecmemesi ile yakindan ilgili gorunuyor. (EKONOMIST)

Diğer Genel Haberleri