Reklam pastası büyüyor

Bigpara Haber
Ekonomideki büyümeden reklamcılık sektörü de payını aldı.

1997 krizinden sonra duran reklam harcamaları bu yıl yeniden artışa geçti. Reklamcılar Derneği ve Birikim FCA! Başkanı Faruk Atasoy, 1997`den sonra reel artış olmayan reklamcılık sektörü yatırımlarında bu yıl yüzde 15 artış beklediklerini söyledi. Basın, TV, açıkhava, sinema ve radyo gibi ölçülebilir ana alanlarda 1999`da yapılan reklam yatırmlarının gerçek değerinin 925 milyon dolar olduğuna dikkat çeken Atasoy, şunları söyledi:

Yapım, basılı malzeme, ajans servis ücretleri, yerel medyada yayınlanan reklamlar gibi kalemleri de dikkate alırsak, bu rakam 1 milyar 200 milyon dolara yaklaşır. Ölçülebilir medyada, 2000 sonu itibariyle yaklaşık yüzde 15`lik bir artış gerçekleşebileceğini öngörüyoruz. Atasoy`la reklamcılık sektörünün geleceğini ve beklentilerini konuştuk.

* Bu yıl gerçekleşmesini beklediğiniz artışı nasıl değerlendiriyorsunuz?

Ekonomide çok önemli sorunlar olmadığı sürece, reklam yatırımlarındaki yıllık ortalama artış % 15 civarındadır. 1997`den sonra reel olarak bir artış gerçekleşmemiş olduğundan, bu yıl olabilecek artış bizi ancak 1998`de olmamız gereken noktaya getirecek.

* Diğer ülkelerle kıyaslandığında Türkiye`de sektörün durumu nedir?

En büyük 20 ekonomi içinde yer alan Türkiye`deki reklam yatırımlarını başka ülkelerle kıyaslarsak rakamlar oldukça düşük. Örneğin, Yunanistan`da da kişi başına düşen reklam yatırımı Türkiye`nin yaklaşık 7 misli fazla.

* Reklam pastasının büyümesi neye bağlı?

Pazarın büyümesi için, ekonomik ve politik istikrar ile reklam bilinci ve markalaşma önemliyse de, ülkenin zenginleşmesi ve belirli satın alma gücüne sahip bireylerin sayısının artması da gerekir.

`AB, reklam sektörünü olumlu etkiler`
* Türkiye`nin AB`ye girmesi reklam pazarını artıracak mı?


Avrupa Birliği`ne girmek, değişik nedenlerle pastanın büyümesine destek olacaktır. Temel neden, ülkenin zenginleşmesidir. Satın alma gücünün yüksek ve gelir dağılımının dengeli olduğu bir ülkede, daha fazla kişi ürünleri tüketebileceğinden, talep de, arz da daha fazla olacaktır. Bu durumda, hem reklama daha yüksek miktarda kaynak ayrılabilecek, daha büyük kitlelere ulaşabilmek için daha yaygın ve yoğun reklam yapılacak, bunun sonucunda daha fazla satış olanağı doğacaktır. Örneğin, İspanya`da, hem kişi başına gelir, hem de reklam yatırımları, Avrupa Birliği`ne girişten sonra, sadece artış değil sıçrama gösterdi. İspanya`nın, AB`ye girişinden bir yıl öncesi olan 1985`teki toplam reklam yatırımları 1 milyar 792 milyon dolarken, bu rakam girişinin üçüncü yılı olan 1989`da 3 milyar 204 milyon dolara fırladı. (SABAH)

Diğer Genel Haberleri