Kriz, yabancı yatırımcıyı ikiye böldü

Bigpara Haber
Türkiye`nin üstüste yaşadığı iki ekonomik kriz, yatırım ve ortaklık için Türkiye`ye yönelmeyi planlayan yabancı şirketleri ikiye böldü. Türkiye`yi yatırım ve ortaklık için fırsat gören şirketlerden bir kısmı beklemeye geçerken, bir kısmı da yatırımlarını kısarak gelme kararı aldı.

BKP Danışmanlık Genel Müdürü Deniz Kabaağaç, içinde bulunduğumuz ekonomik krizin, Türkiye`yi ortaklık ve yatırım için uygun gören şirketleri ikiye böldüğünü açıkladı. Kabaağaç, bazı şirketlerin krizle birlikte beklemeye geçtiğini, bazılarının da `yatırımlarını kısarak kendi başına gelme kararı` aldığını belirtti. Stratejik ortaklık için gelen yabancı firmların mali problemi olmayan şirket aradığını kaydeden Kabaağaç, yabancıların Türk firmalara güvenmediğine dikkat çekti. Kabaağaç şöyle konuştu: `Firmalar Türk şirketlerine güvenmiyorlar. Türk şirketleri ortak almak istiyorlar ama içlerine bakıldığında çoğunun mali açıdan sıkıntıları olduğu görülüyor. Halbuki yurtdışından özellikle stratejik ortaklık için gelenler, problemli ya da mali sıkıntısı olanları değil, doğru düzgün yürüyen firmaları istiyor. Kendi dalındaki firmaları inceliyor, eğer hepsinde bazı problemler görürse kendi başına gelmeyi tercih ediyor. Belki ilk başta daha küçük bir yatırımla geliyor ama problemlileri sırtına almaktan kurtuluyor.`

Sektöre göre yatırım
BKP Danışmanlık ile iletişime geçen bilişim ve tarımla ilgili endüstrilerde firmaların tek başına gelmeye karar verdiğini ifade eden Kabaağaç, ambalaj sektöründe ise Türk firmalarındaki problemlerin yabancıları ürküttüğünü ve kararsız kaldıklarını söyledi. Kabaağaaç, inşaat ve izolasyon malzemeleri ile yapı kimyasallarına da ilgi olduğunu anlattı. Bilişim sektörüne Yunanistan, Finlandiya ve Avusturya`dan talep olduğunu belirten Kabaağaç, yabancı firmaların küçük yatırımlarla gelip, ucuz işgücünü kullanmayı tercih ettiklerine işaret etti. Kabaağaç, bilişimdeki mevcut işbirliklerinin de büyük gruplarla yapıldığını hatırlattı. Ambalaj sektöründe hazır yatırım bulunması nedeniyle yatırımcıların `satın alma` şeklinde geldiğini kaydeden Kabaağaç, bu alana Avusturya ve Yunanistan`dan bir talep olduğunu ifade etti. Kabaağaç, inşaat malzemelerinde İngiltere, Romanya ve Yunanistan`dan `satın alma` ağırlıklı, tarım makinalarında da Yunanistan`dan `ortak yatırım` şeklinde talep geldiğini açıkladı.

Kabaağaç, BKP`nin bağlantıları dışında sektörde KOBİ ağırlıklı olmak üzere tarım makinaları, mobilya makinaları ve sektörü, tekstil makinaları ile İspanya`dan takım tezgahları, Finlandiya`dan da bilişim ve yazılım sektörüne ilgi olduğunu sözlerine ekledi.

IT`ye ilgi azaldı
Yatırımcının, Türkiye`de IT pazarının kar doğurmayacağı ve nakit yaratması için uzun yıllar gerektiğine inanması nedeniyle bu sektöre olan ilgilinin azaldığına işaret eden Kabaağaç, `İlk başta bu sektöre ilgi oldu fakat bu hareketlilik, iki üç büyük grubun bu sektörde birbirleriyle olan mücadelesinden kaynaklandı. Özellikle krizden sonra Türk firmaları da tasfiyeye ya da küçülmeye yönelince yabancılar tamamen bu sektörden uzaklaştılar` diye konuştu.

Gıda ve perakendeye ilgi
Türkiye`de devalüasyon sonucu şirket fiyatlarında düşüş yaşanmasının yabancı firmaları stratejik sektörlere yönelttiğinin altını çizen Deniz Kabaağaç, şunları söyledi: `Şirketler ufak bir bütçe ile girmek yerine, aynı paralarla çok daha büyük, stratejik alanlara girmeyi tercih ediyorlar. Bunun için de gıda ve perakende ağlarında büyük ilgi var. Dağıtım kanallarını satın alma şeklinde gelmek istiyorlar. Yabancılar Türkiye`yi çok riskli görmelerine karşın takip ediyorlar. Buradaki bağlantıları güçlendirmeye çalışıyorlar ve araştırma yapıyorlar. İşler iyi giderse ve siyasi risk azalırsa bir hareket başlayacak.`

Diğer Ekonomi Haberleri