İtinayla LPG sökülür!

Bigpara Haber
Sayıları 5 yılda 1 milyona yaklaşan LPG tasarrufçuları yüksek vergi kurbanı olmamak için LPG`den kaçmanın yollarını arıyorlar.

5 yıl önce çıkartılan izinle `piknik` konumdan kurtularak Türkiye`de resmen kullanılmaya başlanan LPG`li araç sayısının kısa sürede 1 milyona yaklaşması hükümeti tedirgin etti. Gelirler Genel Müdürlüğü`nün sadece 1999 yılında 500 milyon dolara yakın vergi kaybına yol açtığını açıkladığı LPG`li araçların azaltılmasına yönelik 2000 yılında birkaç girişim oldu. Ancak son olarak Motorlu Taşıtlar Vergi (MTV) oranının LPG`li araçlara yüksek uygulanması LPG kullanıcılarını caydırmaya yetti. Yeni yıla girmeden araçlardaki LPG sistemlerini söktürmek için atölye önlerinde kuyruklar başladı, gazetelerde ise `projeli LPG tankı sökümü` ilanları çıkıyor.

Hollanda, İtalya gibi ülkelerde temiz yakıt olması nedeniyle devlet tarafından vergi teşviki uygulanan LPG, Türkiye`de ise önce kaçak olarak kullanılmaya başlandı. 29 Haziran 1995 tarihinde çıkarılan bir izinle başlayan resmi kullanımda benzin LPG`ye göre 2,6 kat daha pahalı konumdaydı. Bu avantaj ticari araçlar başta olmak üzere birçok otomobilin LPG`li sistemle tanışmasını sağladı. Kısa sürede yeni bir işkolu doğarak binlerce dönüşüm atölyesi kuruldu, yüzlerce otogaz istasyonu faaliyete geçti, bir milyona yakın araç LPG kullanmaya başladı. Diğer petrol ürünlerinden yüzde 300 üzerinde vergi alan devlet için LPG`den alınan düşük vergi büyük bir vergi kaybı olarak değerlendirildi. Sadece pek çoğu ithal olarak getirilen LPG tanklarına 350 milyon doların üzerinde yatırım yapılan otogaz sektöründe atölye ve istasyon yatırımları ile birlikte bu rakam milyar dolarları buluyor. Bu da devletin kaybettiği vergiden daha yüksek bir rakam.

Vatandaş tedirgin

300 milyona yakın ek masrafla araçlara takılan LPG tankları için şimdi söküm sırası başladı. Bir yıl içinde LPG`li araçlara hükümet tarafından önce KDV`nin artırılması, sonra muayene ücreti, daha LPG`ye peş peşe zam ve son olarak MTV`nin yükseltilmesi olarak 4 kere müdahale edilmesi otogaz kullanıcılarını yeterince tedirgin etti. Yeni yılda LPG`den doğan bu vergileri ödememek isteyen otogazcılar, bu sistemi söktürüp ruhsata işletmek için yeniden masraf yapıyor. Bazı LPG atölyelerinin ise bu tankları beşte bir fiyatına geri aldığı haberleri geliyor. Ankaralı LPG mağduru olduğunu düşünen makine mühendisi Erkan Özyürekli, devletin bu vergi kaçağını engellemek için 5 yıl beklemesine anlam veremediğini belirtiyor. Özyürekli, yüz binlerce otogaz tedirgini gibi `vatandaşın tasarruf kapılarının önünün niçin kapatılmak istendiğinin` cevabını arıyor.

Vergi, yıllık yakıt masrafını geçecek

Yılbaşından itibaren uygulanacak MTV oranlarına göre 951-1200 kg aralığındaki LPG`li özel araç sahibi 1-6 yaş için 265 milyon, 7-15 yaş için 135 milyon,16 yaş üzeri için de 25 milyon lira (benzinli araca göre) fazladan MTV ödeyecek. LPG`li 6 yaşında 1800 kilo ağırlığında 1600 cc üzerindeki bir özel otomobil sahibi 2001`de 2,9 milyar lira vergi ödeyecek. Bu tanıma uygun 6 yaşını geçmemiş Mercedes S320 model bir otomobil eğer LPG`li ise 20 ton ağırlığındaki 4-5 yaşındaki bir uçağın ödediği vergi kadar vergi ödeyecek. Bir başka hesaba göre mütevazı bir araç yılda 10 bin km yaparsa 290 milyon LPG ücreti buna karşılık tam 360 milyon TL MTV ödeyecek.(ZAMAN)

Diğer Genel Haberleri