Biri Pazara Biri Mezara

Bigpara Haber
ABD`nin 103 yıllık en eski otomobil markası Oldsmobile 13 Aralık`ta kendisini tarihe gömecek haberi aldı.

ABD otomobil pazarının yaşadığı kriz ülkenin en eski otomobil markasının tarihe karışmasına neden oldu. Dünyanın en büyük otomobil üreticisi General Motors azalan satışları gerekçe göstererek Oldsmobile marka araç üretimini kademeli olarak durduracağını açıkladı. Karar bir çok Amerikalının içini burktu. Gerçi Oldsmobile satışları son yıllarda iyice gerilemişti. Ama ülkenin ilk otomobilini üreten ve otomobil dünyasında devrim yaratan gelişmelere imza atan firmanın hazin sonu birçok Amerikalıyı sarstı.


103 YILLIK MARKA;

Oldsmobile`ın kurucusu Raymond E.Olds 1887 yılında dünyanın ilk buhar makinesiyle çalışan üç tekerlekli otomobilini icad etti. Oldsmobile`ın doğuşu ise Olds`un 1897 yılında benzinli otomobili piyasaya sunmasıyla gerçekleşti. Attan daha hızlı sloganı ile piyasaya sunulan ilk Oldsmobile`ın fiyatı bin dolardı. İlerleyen yıllarda Oldsmobile birçok yeniliğe imza attı. 1916`da dünyanın ilk V-8 motorunu geliştirdi. Model 37 ile tasarım açısından otomobilleri `atsız araba` olmaktan çıkardı. 1966`da dünyanın ilk önden çekişli otomobili Toronado`yu geliştirdi. Toronado, Amerikan yaşam tarzının `altın çağının` yaşandığı 60`lı yılların simge otomobile haline geldi. Dengeli, büyük ve sağlam otomobil imajını 80`lerin ortasına kadar koruyan Oldsmobile bu süre zarfında hemen her yıl 1 milyonun üzerinde otomobil sattı.


Ancak 80`lerin ortalarından itibaren Japon ve Avrupalı otomobillerin Amerikan piyasasına girmesi Oldsmobile`i da etkiledi. GM, Oldsmobile markasını yaşatmak için elinden geleni yaptı. Oldsmobile`ın lüks arazi aracı, minivan ve coupe modellerini piyasaya sürdü. Ama değişen piyasa koşulları ve artan maliyetler GM`i elindeki markalardan bazılarından vazgeçmeye zorladı ve yeni kimliği ile `pek sevilmeyen` Oldsmobile ilk kurban oldu.


OTOMOTİVDE KRİZ VAR;

DaimlerChrysler`in ABD`de başlattığı yeniden yapılanma süreci uzun süre şirket içi bir kriz olarak algılandı. Ancak Ford ve General Motors`un bu hafta içinde art arda üretimi kısma ve bazı fabrikalarda üretimi durdurma kararı alması ABD otomobil piyasasının derin bir kriz içine yuvarlandığını ispat etti. Krizin nedenleri üzerine farklı görüşler öne sürülüyor. Bunlardan ilki, euro`nun değer kaybıyla Avrupalı ve Japon otomobil üreticilerinin Amerikan pazarında daha avantajlı konuma gelmesiyle ilgili. Nitekim DaimlerChrysler`in ABD kolu Chrysler yılın üçüncü çeyreğinde 600 milyon dolar zarar ilen etmesine rağmen, artan Mercedes satışları Alman-ABD ortaklığının yılı 6 milyar dolar kârla kapatmasını sağlayacak. Ancak daha önemlisi, son dört yıldır ortama yüzde 4 büyüme hızı tutturan ABD ekonomisinin bu yılın ikinci yarısından itibaren yavaşlama sinyalleri vermesi otomobil piyasasını vurdu. Son üç yıldır ABD`de 20 milyonun altına düşmeyen otomobil satışları bu yılın ikinci yarısından itibaren 16 milyona kadar geriledi. Buna Firestone lastiklerindeki gibi skandallar nedeniyle artan güvenlik endişeleri nedeniyle firmaların teknolojik yatırımlara hız vermesinin yarattığı maliyet de eklenince ABD otomobil piyasası son on yılın en derin krizine doğru sürüklendi. (YENİ BİNYIL)

Diğer Genel Haberleri