Bakü-Ceyhan`da B Planı Hazırlığı

Bigpara Haber

BP Amoco`nun başkanı Woodward,`Bakü-Ceyhan`ın hayata geçirilmesi için istekliyiz ancak gecikmeye neden olacak riskleri de düşünmek zorundayız` dedi

Türkiye ile Bakü petrolleri Ana Üretim Boru Hattı Konsorsiyumu (MEPCO) arasında imzalanan üç anlaşma, projenin kazma vurma aşamasına geldiği şeklinde değerlendirildi. Ancak, en büyük hisse ile Hazar`da petrol üreten Azerbaycan Uluslararası İşletme Konsorsiyumu`nun (AIOC) başında bulunan BP Amoco`nun Başkanı David Woodward imza töreninin ardından daha yolun yarısına bile gelinmediğini belirterek şirketlerin acil durumlar için B Planı üzerinde çalıştıklarını açıkladı. Woodward, `Bakü-Ceyhan`ın hayata geçirilmesi konusunda istekliyiz.

Fakat gecikmeye neden olabilecek riskli gelişmeleri düşünmek durumundayız dedi.

Yapılacaklar yapılanlardan zor

Öncelikle boru hattının kesin maliyetinin belirlenmesi gerektiğini kaydeden Woodward, Türkiye 2.4`ün üstünü ödeyeceğini garanti ediyor ama Azeriler ve Gürcistan`da gerçek maliyeti bulmamız lazım dedi. İkinci adım olarak, taşınacak petrol konusunda güvenceler alınması gerektiğine işaret eden Woodward yılda 4 milyar varil sağlanabileceğini ancak hattın ekonomik olabilmesi için 6 milyar varil petrole ihtiyaç duyulacağını savundu. Kazakistan petrolünün getirilmesi gerektiğine işaret eden David Woodward bu ülke ile henüz hiçbir somut görüşme yapılmadığını da kaydetti.

Woodward, Bakü-Ceyhan artık gerçekleştirilebilir mi? sorumuza Somut bir adım atıldığı söylenebilir. Ancak projenin büyük ölçüde garanti altına alındığı söylenemez yanıtını verdi. Temel ve detay mühendislik, maliyet ve petrol hacmi konusundaki adımların atılması gerektiği görüşünü tekrarlayan Woodward asıl maliyetin detaylı mühendislik çalışmaları sırasında ortaya çıkacağını kaydetti. 18 ay sonra tamamlanacak detaylı mühendislik çalışmalarıyla ancak yolun yarısına gelinebileceğini belirten Woodward, hatta yeterli petrol bulunmadan kazma vurulmayacağını ima etti.

Maliyet 2.4 milyar doların üstünde

Bakü-Ceyhan`ın maliyetinin 2.4 ile 2.7 milyar dolar arasında olacağını kaydeden David Woodward, BP`nin kendi finansmanını bulabileceğini ancak Azerbaycan Devlet Şirketi SOCAR ya da TPAO`nun bankalardan kendilerinine kredi bulması gerekeceğini belirtti.

Bu arada imzalanan anlaşmaların içeriği de belli oldu. BOTAŞ`ın hazırladığı tanıtım broşüründe Ev Sahibi Ülke Anlaşmasında petrol için müdehalesiz serbest geçiş ve avantajlı vergi uygulanacağı belirtildi. Hattın güvenliği ve arazi kamulaştırması konularında da işbirliği yapılacağının vurgulandığı anlaşmada, geçiş ücretinin de finansmanı kolaylaştıracak şekilde avantajlı olacağı kaydedildi. Hükümet Garantisi anlaşmasında ise Hazine Müsteşarlığı, BOTAŞ`tan kaynaklanacak olası gecikme, performans zararları ve olası maliyet artışlarının toplam götürü usulü sabit fiyatın yüzde 30`unu aşmayacak şekilde karşılamayı taahhüt etti. Gerektiğinde bir kısmı likit hale getirilebilecek 300 milyon dolarlık teminat mektubu da verildi.(RADİKAL)

Diğer Piyasa Haberleri