Akfen icin zor karar yakın

Bigpara Haber
Son iki yılda gerçekleşen iddialı özelleştirmelerde Atatürk Havalimanı`na 3 milyar dolar, araç muayene istasyonlarına 613 milyon dolar ve limanlara 830 milyon dolar veren konsorsiyumlarda yer alarak adından söz ettiren Akfen Holding, zor bir tercihle karşı karşıya. Akfen Holding`in sahibi ve Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, Rekabet Kurulu`nun `ya İskenderun, ya Mersin` kararı nedeniyle, ihalesini kazandıkları iki liman arasında on gün içinde bir tercihte bulunmak zorunda kalabileceklerini söyledi. Akın, TAV olarak Atatürk Havalimanı için Hazine`ye yıl sonuna kadar 700 milyon dolar ödeme yapacaklarını söyledi. Rekabet ve yargı engeli aşılırsa Akfen`in yer aldığı konsorsiyumlar bu yıl Hazine`ye toplam 2 milyar dolar ödeme yapacak. Yabancı Sermaye Derneği`nin (YASED) önceki akşam düzenlenen kokteylinde bir grup gazeteciyle sohbet eden Akın, Rekabet Kurumu`nun (RK), Mersin Limanı ile İskenderun Limanı aynı konsorsiyumda olamaz kararı nedeniyle, 755 milyon dolara kazandıkları Mersin Limanı ve 80 milyon dolara kazandıkları İskenderun Limanı arasında tercih zorunluluğu doğabileceğini söyledi. `Mersin 10 katı pahalı` RK`nın ısrarını sürdürdüğünü kaydeden Akın, on gün içinde kararlarını vermek zorunda olduklarını söyleyerek Hangi limanı tercih edeceksiniz sorusuna net yanıt vermezken, İskenderun Limanı`na 200-300 milyon dolarlık yatırım yapılırsa kapasite olarak Mersin Limanı seviyesine ulaşabileceğini, ihale bedeli olarak da iki liman arasında yaklaşık on kat fark bulunduğunu ifade etti. RK`nın, Mersin Limanı`nı alan grubun İzmir Limanı ihalesine giremeyeceği yönünde de kararı bulunduğuna dikkati çeken Akın, tercihlerini İskenderun Limanı`ndan yana kullanırlarsa İzmir ihalesine gireceklerini söyledi. Mersin Limanı ve İskenderun Limanı`nı birlikte aldıkları takdirde bölge ülkelerini de içine alan büyük bir liman potansiyelinin söz konusu olduğunu kaydeden Akın, ancak iki liman farklı gruplara verildiğinde birbirleriyle dövüşecekleri` için istenen sonucun alınamayacağını ifade etti. Akın, Mersin`de yüksek fiyat verdikleri için İskenderun`da atletizmde yarışmacıları hızlı koşturmaya yarayan `tavşan` atlet görevi yaptıklarını ve ihaledeki diğer katılımcıların hızını belirlediklerini dile getirdi. Özelleştirme Yüksek Kurulu` nun (ÖYK) Mersin Limanı ile ilgili kararına göre, eğer ihaleyi kazanan grup sözleşmeyi imzalamazsa, 15 milyon dolarlık teminatın Hazine`ye irad kaydedilmesi söz konusu. Bu hükmün, RK kararından dolayı böyle bir tercihte bulunmak zorunda kalan Akfen ve Singapurlu ortağı PSA için işletilip işletilmeyeceği belirsiz. Akın, Tepe Grubu`yla ortak oldukları TAV`ın Atatürk Havalimanı için yıl sonuna kadar Hazine`ye 700 milyon dolar ödeyeceğini, ödemenin tamamını yabancı bankalardan kredi olarak aldıklarını söyledi. Akın, Şirket yerli, kaynak yabancı. Yabancı sermayede en tercih edilen budur diye konuştu. TAV`ın 11 yabancı havaalanının işletmesi ihalesiyle ilgilendiğini belirten Akın, Avrupa Birliği (AB) üyesi ülkelerdeki ihalelerde çıkarılan engellerden yakındı. `650 mühendis alacağız` Akın, açılan iptal davaları nedeniyle yargı kararı beklenen araç muayene istasyonu ihalesinin sonuçlanması halinde bu alanda Türkiye`de bir devrim yaşanacağını belirtti. Alman ortakla girdikleri ihaleyi 613 milyon dolara kazandıklarını anımsatan Akın, engeller kalktığı takdirde 650 makine mühendisi istihdam ederek Türkiye`de gerçek anlamda araç muayenesi yapılmasını sağlayacaklarını söyledi. Alman ortaklarının Yalova`da kurulan istasyonlarında muayene ettikleri kamyonları görünce şaşırdığını, frenleri olduğu sanılan hiçbir kamyonun gerçekte frenlerinin tutmadığını belirlediklerini kaydeden Hamdi Akın, şöyle konuştu: Bugüne kadar gelişigüzel yapılan araç muayenesine kalite getireceğiz. Bunun için de 650 makine mühendisi istihdam edeceğiz, ama ihalenin iptali davasını da maalesef Makine Mühendisleri Odası açtı. Cari açığın onda biri Akfen Holding`in patronu Hamdi Akın, Atatürk Havalimanı ile sözleşme imzalandığı takdirde Mersin Limanı ve araç muayene istasyonları için bu yıl Hazine`ye 2 milyar dolar ödeme yapmalarının söz konusu olduğunu söyledi. Bu paranın tamamının yabancı sermaye olacağını belirten Akın, Türkiye`nin cari açığı 22 milyar dolar. Bunun onda birini tek başına karşılıyoruz şeklinde konuştu.

Diğer Genel Haberleri