63 Milyon ABD’Liden 10 Milyar $’lık Alışveriş

Bigpara Haber
Yılbaşı yaklaşırken elektronik ortamda, bir başka deyişle internettep erakende satış yapan şirketlerle, klasik yöntemleri kullanarak mağazalarda satış yapan şirketler arasındaki müşteri kapma yarışı hızlandı. İstatistikler, klasik satıcıların şimdilik açık farkla önde olduğunu, ancak internetten satış planların da geçen yıla oranla genel satış içindeki paylarını artırdıklarını gösteriyor. İnternetin ilk yıllarında, piyasalarda nadir bulunan eşyaların on-line satışları yapılıyordu. Meraklıları Cartier saatlari, İtalyan deri çantaları, fiyatı 12 bin dolardan başlayan Faberge kaşıklarını nerede ve nasıl bulacaklarını öğrenmek için ekran karşısına geçip, çok az kişinin bildiği sitelerde geziniyordu. Şimdi bu siteler tarihe karıştı. Yerlerini iğneden ipliğe, pizzadan otomobile kadar her tür ürünün satıldığı siteler aldı. Hem de sanal ortamı istila edercesine.


NAKİT SIKINTISI KAPIDA;

Bu furyada, “e-tailer” olarak bilinen internet perakendecilerinin hepsi başarılı olamadı. Piyasa araştırmalarıyla tanınan Goldman, Sachs & Co, bu tür satış yapan şirketlerin yüzde 50’sinin önümüzdeki yıl sonlarından itibaren kakit sıkıntısına düşeceğini ve taze para bulamamaları halinde ise ticari hayattan çekilmek zorunda kalacaklarını tahmin ediyor.Noel ve yılbaşı alışverişleri, internet perakendecileri için ciddi bir sınav olacak. Bu yılın sounna kadar yapacakları ciro, kendilerinin ticari yaşamda kalıp kalmayacakları konusunda ipucu verecek. 800.com adresinde perakende satış yapan aynı adlı şirketin genel müdürü Greg Drew, “Herkes elinde patlamış mısır paketiyle şovu seyretmek için sabırsızlıkla bekliyor. Bu ölüm kalım şovu, pek çok girişimciye ileride ne yapması gerektiği konusunda yol gösterecek” diyor. Sanal ortamda satış yapan şirketlerin bir ölümünü, eskiden beri var olan ve klasik mağazacılık yöntemiyle mal satmaya çalışan şirketler oluşturuyor. Buna karşılık pek çoğu da vitrinlerini sadece sanal ortamda gösteriyor. Merrill Lynch’den Herny Blodget, daha acımasız bir tahminle, “nokta com” olarak bilinen bu tür şirketlerin yüzde 75’inin önümüzdeki beş yıl içinde piyasadan çekileceğini söylüyor.


SİYELER PARA KAYBEDİYOR;

Şimdiki belirtiler bile Blodget’i haklı çıkartacak nitelikte. Sanal ortamda büyük oynayan şirketler pes etme noktasına geldi.Müşterinin, bilgisayar ekranında gördüğü malın fiyatını kendinin belirlediği Priceline.com, talep yetersizliği nedeniyle bazı sayfalırını kapatacağını açıkladı. Walt Disney’in Toysmart’ı, Discovery Channel’in Pet-Store’u ve Wal Mart’ın Walmart.com’u başarısızlığa uğradı. Office max, Kmart ve Staples gibi bir zamanlar en çok ziyaret edilen siteler bile sürekli para kaybetmeye başladı. İFormation Grup Başkanı Davit Pecaut, “Durum, tüketici internet üzerinden mal almak istemediği için kötü değil. Satış yöntemleri ve stratejiler yanlış diyor. Gerçekten de her tür fotoğraf makinesi ve aksesuarı satışı yapan Wolf Camera, ABD’nin 30 eyaletine yayılmış 700 mağazasının yanı sıra internetteki sitesinden de hatırı sayılır miktarda satış yaparak, stratejinin ne kadar önemli olduğunu kanıtlıyor. Müşteriler, dükkanlarda bulunmayan, stoklarda kalmayan, modesi geçen, mevcudu tükenen kamera veya parçalarını internet sitesinden siparış edebiliyor.


10 MİLYAR DOLARLIK HARCAMA;

İnternetten satışlar, ülke genelinde yapılan perakende satışların sedce yüzde 1.4’ünü oluşturuyor. Buna rağmen bu yıl sonun akadar 63 milyon Amerikalının Web sitelerini ziyaret ederek alışveriş yapması ve 10 milyar dolarlık harcama yapması bekleniyor. Bu rakam geçen yıl 37 milyon müşteriye karşılık 5 milyar dolarlık harcama olarak gerçekleşmişti.McKinsey & Co’dan Joanna Barsh, “Tüketici bilgisayar üzerinden alış veriş yapmak istiyor. Ama biz onların bu isteklerini yavaşlatıyoruz” diyor. Barsh’ın değinmek istediği konu, teknik zorluklar. Müşteriye ekranından sipariş ettiği malı en kısa zamanda ulaştırmanın şart olduğunu belirten barsh, uzun süre gelmeyen, geciken, insanı eve bağlayan bir mal teslim yönteminin, tüketiciyi on-line alışverişte teşvik edemeyeceğine işaret ediyor.


MÜŞTERİ BAŞINA 82 DOLAR;

Herşeyden önce sanal ortamda müşteri çekebilmenin maliyeti çok yüksek. Klasik yöntemle satış yapan şirketler, hazırladıkları kataloğralı müşterilere göndererek müşteri başına 12 dolarlık bir harcama yapmış oluyorlar. Bu şirketlerin internette de siteleri varsa bu harcama 38 dolara kadar çıkıyor. Ancak tamamen internet üzerinden satış yapan şirketler kendilerini müşteriye duyurmak, onların ilgisini çekmek, ürünlerini gözleri önüne sermek için müşteri başına 82 dolar harcama zorundalar.Bu yüksek maliyet, internet perakendecilerini, eski ekonomi taktiklerini uygulamaya yöneltiyor. 13-19 yaş grubuna mal satmaya çalışan Alloy Online, 6m ilyon internet kullanıcısan e-mail göndermenin yanı sıra 40 milyon katalogu da muhtemel müşterilerinin adreslerine postalamak zournda kaldı. Şirketin genelm üdürü Matthew Diamond, “Hiç bir şey doğrudan pazarlama yöntemler ikadar etkili olamaz” diyor. (EKONOMİST)

Diğer Ekonomi Haberleri