360 dönüm yer aldık, KOBİ`leri bekliyoruz...

Sanayinin, istihdamın ve ihracatın lokomotif sektörü ‘hazır giyim küresel krize rağmen ihracatını bu yıl yüzde 8 artırıyor

Bigpara Haber

Sanayinin, istihdamın ve ihracatın lokomotif sektörü ‘hazır giyim küresel krize rağmen ihracatını bu yıl yüzde 8 artırıyor. İstanbul küresel bir moda merkezi olurken sektör , rekabette avantaj yakalamak için Güneydoğu ya yeni yatırım planlıyor.

Türkiye sanayiyi ve ihracatı tekstil ve hazır giyimle öğrendi desek yanlış olmaz. 1970 lerde iç piyasada güçlenen bu sektörümüz , 1980 lerin liberal ekonomiye geçiş çabalarıyla ve ‘ihracata dayalı kalkınma modeliyle bir anda küresel pazarlara üretim yapmaya başladı. Başta Almanya olmak üzere Avrupa nın en büyük hazır giyim tedarikçisi olduk.

Hürriyet`ten Sadi Özdemir`in haberine göre; şu anda da dünyada tekstil ve hazır giyim denilince en güçlü üretici ve ihracatçı ülkelerden biriyiz. 2012 ihracatımız hazır giyimde 16.1 milyar dolar oldu. Bu yıl 17.5 milyar dolarlık ihracat bekleniyor. Tekstil ve hammaddeleri ihracatında ise 9 milyar dolara doğru gidiyoruz.

30 MİLYAR DOLARLIK SEKTÖRÜZ

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, bu yıl ihracatta yeniden artış yakaladıklarını belirtiyor ve şöyle konuşuyor: “Bu yıl ihracatta 17.5 milyar dolar oluruz. 30 milyar dolarlık bir sektörüz. Hükümetimizin çıkardığı 6. Bölge Teşvikleri bize ciddi avantajlar sağladı. Çünkü sektörümüz (hazır giyim) istihdam yoğun bir sektör ve 5., 6., bölgelere taşımak bize ciddi avantaj sağlayacak. Çünkü İstanbul’daki üretim maliyetleri çok yükseldi.

TEKLİF BEKLİYORUZ

· Şanlıurfa’da 5 bin kişilik istihdam sağlayacak bir kümelenme projesi geliştirdik. Şanlıurfa OSB içinde bize 360 dönüm (360 bin metrekare) alan tahsis edildi. Burada Hazırgiyim Organize Sanayi Bölgesi (HOSAB) kuracağız. Duyuruya çıktık firmalardan talep bekliyoruz. En çok da Küçük ve Orta Boy İşletmeler (KOBİ) gelsin istiyoruz. Bu yüzden de 2.500-5.000 metrekarelik parseller halinde yerler vermek istiyoruz. 40.000-50.000 metrekare isteyenler oldu, vermedik. Biz sektörümüzün bu bilgi birikimiyle bu bölgede salayacağı maliyet avantajları sayesinde birçok ülkeyle rekabeti daha kolay aşacağına inanıyoruz.

İSTANBUL MODA MERKEZİ OLUYOR · Sayın başbakanımızla son toplantımızda bize ‘hazır giyim sektörünün önünün açık olduğunu’ söyledi ve İstanbul’un finans ve moda merkezi olacağını, sektörün sorunlarını bildiğini ve destek olacağını belirtti. Biz 5-6 yıldır İstanbul’un moda merkezi olması için çaba harcıyoruz. Son dönemde İstanbul’un marka değerinin yükselmesi bu hedefi daha kolay ulaşılır hale getirdi.

Bu amaç için kurduğumuz İstanbul Moda Akademisi de her geçen gün güçleniyor. Şimdi orada ‘hazır giyim teknoloji tasarım merkezi-intibasyon (kuluçka merkezi) de kurduk. 10 tasarımcıyı aldık, 10 oda verdik. Önümüzdeki ay açılacak. Onlar hem tasarımda hem ticarette gelişecekler, şirket kuracaklar ve biz destek olacağız. 2 yıl içinde kendi ayakları üzerinde duracak hale gelince onların yerine yenilerini seçeceğiz ve bu hep böyle devam edecek. Bütün bunlar 2023 yılı için (cumhuriyetimizin kuruluşunun 100’üncü yılı) koyduğumuz 60 milyar dolarlık ihracat hedefine dönük çalışmalar. Türkiye’nin bu sektörde ürün miktarı aynı kalacak ama elde ettiği gelir sürekli artacak.

Antidamping vergileri yatırımları patlattı

İSTANBUL Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB) Başkanı İsmail Gülle, 2011’in eylül ayından itibaren iplik ve kumaş ithalatına karşı uygulanmaya başlayan ‘antidamping vergilerinin’ sektörü olumlu etkilediğini belirtiyor ve şu bilgileri aktarıyor: “Trakya’da 5 iplik fabrikası yatırımı yapılıyor. Çoğu kapanmıştı, sadece 3 tane kalmıştı. 1.5 yılda Kahramanmaraş, Gaziantep, Bursa ve Trakya’da 1.500 ikinci el, 1.500 de yeni olmak üzere 3 bin dokuma tezgâhı üretime geçti. 1 milyon iğlik 1.5 milyar dolarlık yeni yatırım yapıldı. Boyahanelerde kapasiteler artırılıyor, modernizasyon yatırımları yapılıyor. Yaklaşık 100 bin kişilik yeni iş imkanı doğdu. İhracat artış oranımız yüzde 10’a çıktı. Geçen yıl eksi 1’di.”

Yurtdışında 3 bin Türk mağazası var

BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, BMD üyelerinin gelecek 10 yılda, mağaza sayılarını 157 bine, istihdamı 715 bin kişiye, ciroyu ise 114 milyar dolara çıkaracağını söylüyor. Doğan, 2023’te tüm dünyaya 20 milyar dolarlık markalı ihracat gerçekleştireceklerini belirterek şöyle konuşuyor: “3 yıl önce bin 175 olan yurt dışı mağaza sayımızı 3 bine çıkardık. 500’ün üzerinde markadan oluşan BMD üyelerinin toplam cirosu 33 milyar dolara ulaştı. 55 bin mağazada çalışan sayımız 315 bine çıktı. BMD markaları 10 yıl önce 8 milyar dolar ciro, 2 bin 500 mağaza ve 40 bin çalışanı bulunuyordu. LC Wakiki 2023’te Avrupa’nın en büyük 3 markasından biri olmayı hedefliyor. Koton, Colin’s, Mavi, İpekyol, Damat gibi uzayıp giden bu listeyi 10 yıl sonra dünya markaları arasında görebi-liriz. Bu realiteler hedefleri-mizin doğ-ruluğunu gösteriyor. Sadece 2013-2014 arasında 70 yeni AVM açılacak.”

Rakamlarla tekstil ve hazır giyim

· Nisan ayı sonu itibariyle son 12 aylık ihracat, hazır giyim ve konfeksiyonda 16.5 milyar dolar, tekstil ve hammaddelerinde 8 milyar dolar, halıda ise 2 milyar dolar seviyesinde.

· Bu üç sektörün toplam ihracatı 26.5 milyar doları aşmış bir sektörel bütünlük ortaya koyuyor.

· Hazır giyimin ihracatta kilogram başına ulaştığı değer 24 dolar ve bu rakamla mücevherat ile savunma sanayiinden sonra üçüncü sırada bulunuyor.

· 10 bin ihracatçı hazır giyimci firmamız var. Tekstil ve hazır giyimde SGK kayıtlarına göre maaş ödenen çalışan sayısı, 900 bini aşmış durumda.

· İşin tekstil tarafında ise 8 bin 500 civarında firma faaliyet gösteriyor. Tekstilde son 1.5 yılda, 1.5 milyar dolarlık yeni yatırım yapıldı.

İstanbul Moda Akademisi küresel moda okulu oldu

TEKSTİL ve ve hazır giyim sektörünün birlikte hayata geçirdiği İstanbul Moda Akademisi (İMA) tam bir küresel moda okulu oldu. Okulun Direktörü Seda Lafçı, şu bilgileri aktarıyor: “Uluslararası standartlarda, modayı 360 derece ele alıyoruz ve bugünün ve geleceğin moda profesyonellerini yetiştiriyoruz. İMA, Avrupa Birliği, Dış Ticaret Müsteşarlığı ve İTKİB tarafından 2008’de hayata geçirildi. Uluslararası Moda Okulları Birliği (IFFTI) üyesiyiz ve akademik alanda University of Arts London/London College of Fashion ile stratejik ortaklığımız var. Polimoda, Institut Français de la Mode, Nottingham Trent University ile işbirliği yapıyoruz. Moda Tasarımı, Moda Ürün Geliştirme ve Teknolojisi,  Moda Yönetimi ve Pazarlaması, Moda Perakendeciliği, Moda Fotografçılığı ve Medya konularında endüstrinin ihtiyaçları doğrultusunda eğitim veriyoruz. Teorik bilgileri de ünlü tasarımcılar ve sektörün ileri gelen firmaları ile bir araya getirirek uygulama fırsatı sunuyoruz. Atıl Kutoğlu, Bora Aksu, Dice Kayek (Ayşe ve Ece Ege), Hüseyin Çağlayan gibi önemli isimler eğitim programlarımıza proje kapsamında destek veriyor.”

Diğer Sektör Haberleri